12
Грудень 2022року
розслідуємо нещасні випадки
службове розслідування

Службове розслідування пожежі на відомчому транспорті: алгоритм дій і зразки документів

Олександра Королькова , спеціаліст із питань охорони праці та цивільного захисту, Київ
ОТРИМАЄТЕ

    зразки наказів про проведення та результати службового розслідування, протоколу, акта, плану превентивних заходів і переліку матеріалів розслідування

    ЗМОЖЕТЕ

      правильно організувати та провести службове розслідування пожежі на транспорті підприємства

      Наразі складно уявити діяльність підприємств, особливо промислових, без транспортних засобів (ТЗ) різного призначення — від легкового автомобіля до спеціального технологічного транспорту, складних механізмів тощо.

      Діяльність, пов’язана з використанням, зберіганням або утриманням ТЗ, механізмів та обладнання, є джерелом підвищеної небезпеки (ч. 1 ст. 1187 Цивільного кодексу України).

      Яких заходів мають ужити відповідальні особи підприємств, щоб убезпечити водіїв, та що робити, якщо на транспорті сталася пожежа, — розберемося у статті.

      Які обовʼязки відповідальних осіб

      Участь підприємств, установ, організацій у забезпеченні безпеки дорожнього руху, а також обов’язки посадових осіб у цій сфері регламентує стаття 12 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-ХІІ.

      Суб’єкти господарювання:

      • розробляють і здійснюють заходи для забезпечення безпеки дорожнього руху;
      • проводять у трудових колективах профілактичну роботу щодо дотримання вимог законодавства про дорожній рух;
      • визначають і закріплюють у колективному договорі/угоді вимоги щодо форм впливу на членів трудового колективу в разі, якщо вони порушили обов’язки учасників дорожнього руху.

      Посадові особи, які відповідають за експлуатацію і технічний стан ТЗ, зобов’язані:

      • забезпечувати добір, підвищення кваліфікації та професійного рівня водіїв; контролювати стан їхнього здоров’я і дотримання режиму праці й відпочинку;
      • забезпечувати належний технічний стан ТЗ та дотримання екологічних вимог їх експлуатації;
      • не допускати до керування ТЗ осіб:
      • які не мають права керувати ТЗ відповідної категорії;
      • не пройшли в установлений строк медичного огляду;
      • перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їхню увагу та швидкість реакції;
      • не випускати на лінію ТЗ, технічний стан яких не відповідає нормативам із безпеки дорожнього руху та вимогам правил дорожнього руху, а також якщо вони не зареєстровані в установленому порядку, переобладнані з порушенням вимог законодавства або не пройшли обов’язкового технічного контролю.

      На безпеку експлуатації ТЗ впливає і дотримання правил пожежної безпеки. Так, пункт 8.1 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС від 30.12.2014 № 1417, зобов’язує:

      Підприємства, що мають колісні транспортні засоби та надають автотранспортні послуги, повинні виконувати вимоги пожежної безпеки. Їх установлюють Правила пожежної безпеки для підприємств і організацій автомобільного транспорту України, затверджені наказом Мінінфраструктури від 21.01.2015 № 11 (далі — Правила № 11).

      Як показала практика нашої держави та багатьох інших країн, далеко не завжди можна передбачити пожежу, навіть якщо вжили превентивних заходів, щоб не допустити її.

      Що спричиняє загоряння на автотранспорті

      Пожежа — позарегламентний процес знищення або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для живих істот і довкілля. Так визначає цей термін пункт 4.3.1 ДСТУ 2272:2006 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять».

      Основні причини загоряння на автотранспорті
      НАТИСНІТЬ, щоб прочитати текст

      • Порушення герметичності комунікацій, несправності паливної системи, загоряння палива й електропроводки в разі стикання з поверхнями, які мають високі робочі температури, — вихлопним колектором, глушником та опалювальною установкою

      • Спалахування палива внаслідок потрапляння іскри, яка виникає від ударів стальних деталей пошкодженого кузова автомобіля під час дорожньо-транспортної пригоди

      • Спалахування палива від потрапляння іскри, розряду статичної електрики

      • Спалахування конструкційних матеріалів і палива через несправність електрообладнання — коротке замикання, незадовільні контакти тощо

      • Спалахування конструкційних матеріалів і палива від впливу відкритого вогню — зварювальні роботи, розігрів вузлів автомобіля в зимовий період, перевірка наявності палива в паливних баках за допомогою відкритого вогню, паління тощо

      Підстава — пункт 7 розділу ХV Правил № 11


      Як обліковувати пожежі та їх наслідки, визначає Порядок обліку пожеж та їх наслідків, затверджений постановою КМУ від 26.12.2003 № 2030 (далі — Порядок № 2030).

      Суб’єкти господарювання подають щомісяця до 10 числа, що настає за звітним періодом, Державній службі України з надзвичайних ситуацій інформацію про всі випадки пожеж та їх наслідки за формами звітності (п. 10 Порядку № 2030).

      Форма звітності № 1-ППО (місячна) «Звіт про пожежі та їх наслідки», а також форма акта про пожежу затверджені наказом МВС від 14.06.2017 № 503.

      Якщо внаслідок пожежі на відомчому транспорті постраждав (-ли) працівник (-и), роботодавець зобов’язаний організувати розслідування/спеціальне розслідування нещасного випадку на виробництві. Підстава — Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 № 337.

      Якщо пожежа на відомчому транспорті спричинила негативні наслідки, наприклад матеріальні збитки, та/або потенційно могла призвести до травмування працівника (-ів), роботодавець може ініціювати службове розслідування цього інциденту. Як його провести — розглянемо на конкретній ситуації, що сталася на одному з автотранспортних підприємств нашої країни.

      Як провести службове розслідування

      Під час переміщення автогрейдера GR 165 від місця базування — території виробничої дільниці підприємства — до місця робіт сталося його займання. За фактом події роботодавець організував службове розслідування. Ділимося з вами його алгоритмом.

      1. Керівник підприємства наказом створює комісію зі службового розслідування, визначає її склад (див. Додаток 1).

      Додаток 1 
      Наказ про проведення службового розслідування
      у зв’язку з пожежею в автогрейдері
      Натисніть на зображення, щоб переглянути. Щоб скачати, дочитайте статтю до кінця

      2. Комісія:

      • з’ясовує обставини події;
      • визначає причину (-и)/ймовірну (-і) причину (-и) пожежі;
      • розробляє план відповідних заходів, щоб запобігти подібним пожежам у майбутньому.

      3. Свої рішення комісія оформлює протоколом (див. Додаток 2).

      Додаток 2
      Протокол засідання комісії зі службового розслідування пожежі в кабіні автогрейдера
      Натисніть на зображення, щоб переглянути. Щоб скачати, дочитайте статтю до кінця

      4. На підставі протоколу засідання комісії керівник підприємства наказом (див. Додаток 3) затверджує акт про пожежу (див. Додаток 4) та план превентивних заходів (див. Додаток 5).

      Додаток 3 
      Додаток 4Додаток 5
      Наказ про результати службового розслідування у зв’язку з пожежею в автогрейдеріАкт про пожежуПлан превентивних заходів із пожежної безпеки на відомчому транспорті
      Натисніть на зображення, щоб переглянути. Щоб скачати, дочитайте статтю до кінця

      5. Коли всі документи будуть підписані й затверджені, члени комісії формують матеріали службового розслідування, які зберігають на підприємстві. Перелік таких матеріалів — у Додатку 6. Зауважте, цей перелік є примірним і може містити й інші документи (або їх копії) підприємства залежно від кожної конкретної події.

      Додаток 6 
      Перелік матеріалів службового розслідування пожежі
      Натисніть на зображення, щоб переглянути. Щоб скачати, дочитайте статтю до кінця
      Матеріали для скачування: