Що нового
10 серпня
Законодавчі нововведення та поради щодо їх дотримання
Оперативне реагування на зміни у законодавстві та ретельне виконання вимог нормативно-правових актів є запорукою успішної роботи підприємства.
Довідник спеціаліста з охорони праці
Для того, щоб не витрачати час на пошук та зосередження всієї потрібної інформації, скористайтеся електронним журналом «Довідник спеціаліста з охорони праці». Тут зібрані не лише важливі новини, а й пояснення для фахівців щодо того, як діяти в певних конкретних ситуаціях.
Зокрема, завдяки новому серпневому номеру Довідника ви зможете знайти корисні поради щодо організації цивільного захисту та дотримання вимог пожежної безпеки. Крім того, підприємствам, що задіяні в аграрному бізнесі, може стати у пригоді розроблена нашими фахівцями інструкція для машиніста зернозбирального комбайна.
Дізнатися більше про організацію охорони праці, нові нормативні вимоги та роз'яснення до них можна в електронному журналі «Довідник спеціаліста з охорони праці».
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
9 серпня
Допомога на оздоровлення під час воєнного стану для педагогічних працівників
Навчання і перевірка знань з охорони праці працівників закладів освіти
Педпрацівник має право отримати допомогу на оздоровлення з будь-якою частиною щорічної відпустки.
Держава забезпечує педагогічним і науково-педагогічним працівникам виплату допомоги на оздоровлення у розмірі місячного посадового окладу (ставки заробітної плати) при наданні щорічної відпустки (ч. 1 ст. 57 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII).
МОН роз’яснило, що у випадку, коли педпрацівник вже отримав частину щорічної основної відпустки, але йому не виплатили допомогу на оздоровлення, він має право її отримати з будь-якою іншою частиною відпустки за відповідний період роботи (лист від 14.07.2022 № 1/7922-22).
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
8 серпня
Як відновити доступ до порталу «Служба охорони праці»
Щоб забезпечити кращий захист персональних даних клієнтів, ми створили нову платформу для особистого кабінету користувача. Для нас це дуже важливо і з погляду інформаційної безпеки, і з точки зору дотримання європейських стандартів захисту даних.
Якщо ви хочете і надалі користуватися матеріалами порталу «Служба охорони праці», потрібно оновити свій пароль. Його не зберігали у системі з міркувань безпеки. Для зміни паролю потрібно:
перейти в новий особистий кабінет користувача;
- ввести свій логін, який було вказано при реєстрації;
- натиснути «Нагадати» в полі пароля;
- зайти в свою пошту та відкрити надісланого вам листа. У ньому ви побачите інструкцію, яка допоможе завершити оновлення.
Зверніть увагу!
Лист може бути автоматично відсортований до папки зі спамом. Обов'язково перевірте її, якщо нічого не з'явилося в папці вхідних листів.
Після виконання цих дій можна буде знову відвідувати портал та користуватися всіма матеріалами.
Якщо ви вже змінювали пароль на іншому сайті нашої компанії у такому вікні, як на зображенні, знову змінювати його вже не потрібно. Пароль діятиме на всіх сайтах компанії.
4 серпня
Для купівлі антибіотиків потрібно отримати електронний рецепт
Інфостенд. Аптечка: що взяти із собою у сховище
Із серпня 2022 року всі зареєстровані в Україні антибіотики відпускатимуть в аптеках лише за наявності у пацієнта електронного рецепта. Норми про відпуск антибіотиків за е-рецептами МОЗ затвердило наказом від 21.07.2022 № 1284.
Як отримати
Електронний рецепт можна отримати безпосередньо на прийомі у лікаря. Щоб отримати е-рецепт, необхідно бути зареєстрованим в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ).
Із 1 серпня 2022 року е-рецепт зобов’язані виписувати лікарі всіх закладів охорони здоров’я, незалежно від форми власності та підпорядкування, а також лікарі-ФОП, які отримали ліцензію на медпрактику. Умова — наявність технічної можливості внести рецепт до ЕСОЗ (пп. 4 п. 4 наказу МОЗ
«Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров'я» від 28.02.2020 № 587).
Якщо заклад, до якого звернувся пацієнт, поки не працює з ЕСОЗ, лікар випише паперовий рецепт.
У е-рецепті лікар зазначатиме:
- діючу речовину, а не конкретну торгову марку препарату;
- лікарську форму;
- дозування.
Де придбати ліки
На перехідному періоді пацієнт зможе придбати необхідні ліки за рецептом у будь-якій аптеці, що підключена до ЕСОЗ.
Пацієнту лікар видає паперову інформаційну довідку, яку формує електронна система. Саме з нею пацієнт зможе придбати антибіотики в аптеці впродовж 30 днів з моменту виписки рецепта.

Як отримати антибіотик на територіях, де ведуться бойові дії
Аптеки, що розташовані в районі проведення бойових дій або на територіях, які перебувають в тимчасовій окупації, на час воєнного стану відпускатимуть антибактеріальні лікарські засоби без рецепта лікаря.
Окрім того, без рецептів антибіотики закуповують волонтерські та благодійні організації.
Джерело: МОЗ
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
3 серпня
Нові правила для відпусток під час воєнного стану
Чи можна відкликати працівника із відпустки без збереження заробітної плати
Новий порядок надання працівникам відпустки без збереження заробітної плати встановив Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ; зі змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01.07.2022 № 2352-ІХ, (далі — Закон).
Зміни, що внесені до частини четвертої статті 12 Закону, запровадили новий вид відпустки без збереження заробітної плати. Відповідно до цих змін у період дії воєнного стану роботодавець за заявою працівника, який виїхав за межі території України або набув статусу внутрішньо переміщеної особи (ВПО), обов’язково надає йому відпустку без збереження заробітної плати.
Час перебування у відпустці не зараховується до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку, передбаченого пунктом 4 частини першої статті 9 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР.
Роботодавець не може відмовити працівнику в наданні цієї відпустки.
Умови відпустки:
- Тривалість — не більше ніж 90 календарних днів у період дії воєнного стану.
Закон не обмежив можливості працівника реалізувати своє право на цю відпустку кілька разів, однак загальна тривалість відпусток (частин) яку працівник може вимагати надати відповідно до цієї норми, не може перевищувати 90 днів протягом дії воєнного стану. - Відпустку надають виключно працівникам, які виїхали за межі території України або набули статус ВПО, що підтверджується довідкою.
Спосіб підтвердження факту виїзду за межі України Закон не визначає. Відтак рішення щодо надання відпустки роботодавець прийматиме на підставі доказів, які надав працівник, що підтверджують цей факт. - У обов’язковому порядку —за заявою працівника.
Скачайте Наказ про затвердження графіка відпусток 2022
Джерело: Федерація профспілок України
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
2 серпня
Нові норми та ДСТУ, що набули чинності з 1 серпня
Яка документація СОП має бути на підприємстві
В інформаційних цілях надаємо інформацію про зміни, внесені до законодавчих актів, а також перелік ДСТУ та документів, які набули чинності 1 серпня 2022 року (станом на 01.08.2022).
Законодавчі акти України |
|
Охорона праці |
![]()
![]()
|
Будівництво |
|
Електротехніка |
|
Дорожнє будівництво |
|
Деревообробна промисловість |
![]() |
Машинобудування |
|
Харчова промисловість |
|
Джерело: Будстандарт, ЛІГА:ЗАКОН
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
1 серпня
Оскарження наказу про призупинення трудового договору
Як укласти трудовий договір в умовах війни
Дію трудового договору можна призупинити за ініціативи однієї зі сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану.
Якщо роботодавець вирішує скасувати призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану, він повинен за 10 календарних днів (к. д.) до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Скачайте наказ про оголошення простою під час воєнного стану
Якщо працівник не згоден із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору, він або профспілка за його дорученням може оскаржити такий наказ до центрального або територіального органа Держпраці.

- Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
- Чи можна визнати цивільно-правовий договір трудовим
- Чи розробляти посадову (робочу) інструкцію, якщо права, обов’язки і відповідальність за посадою визначені у письмовому трудовому договорі
- Чи може роботодавець вимагати, щоб під час простою працівники виконували свою роботу дистанційно
Держпраці, вивчає зміст наказу (розпорядження) і підстави для його видання, після чого за погодженням з військовою адміністрацією може видати роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом. Такий припис роботодавець обов’язково має виконати протягом 14 к. д. із дня, коли він отримав припис.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
29 липня
Новий закон про акцонерні товариства вже ухвалено
Тест-практикум. Вимоги законодавства з охорони праці
Парламент ухвалив Закон про акціонерні товариства (проєкт № 2493), який визначає порядок створення, діяльності, припинення і виділу акціонерних товариств (АТ), їх правовий статус, права та обов’язки акціонерів.
Крім цього, відповідні зміни вносяться до Цивільного, Господарського, Кримінального процесуального кодексів України, законів «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про депозитарну систему в Україні» та інших законодавчих актів України.
Закон запроваджує механізм проведення загальних зборів із застосуванням електронного голосування, а також приводить низку норм у відповідність до законодавства ЄС та надає можливість запровадження в АТ однорівневої структури управління товариством.
За однорівневої структури управління органами управління АТ є загальні збори та рада директорів.
Дізнайтеся, як діяти у ситуації СОП vs роботодавець. Як бути у разі конфлікту інтересів
Функції контролю та управління діяльністю АТ виконує єдиний колегіальний орган — рада директорів.
У приватному АТ з кількістю акціонерів до 10 осіб замість ради директорів може формуватися одноосібний виконавчий орган, який здійснює повноваження ради директорів.
За дворівневої структури управління органами управління АТ є:
- загальні збори;
- орган, відповідальний за здійснення нагляду — наглядова рада;
- виконавчий орган — колегіальний або одноосібний.
Дворівнева структура управління передбачає чіткий розподіл функцій з безпосереднього управління поточною (операційною) діяльністю АТ, та інших керівників.
АТ може бути створено однією особою чи мати єдиного акціонера, якщо одна особа придбала всі акції товариства.
Акціонери товариства можуть відчужувати належні їм акції без згоди інших акціонерів.
Скористайтеся покажчиком нормативно-правових актів з охорони праці
З остаточною редакцією ухваленого Закону про акціонерні товариства можна буде ознайомитися після офіційного оприлюднення.
Документ має набути чинності 1 січня 2023 року.
Джерело: ВРУ, ЛІГА:ЗАКОН
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
28 липня
Як не порушити пожежну безпеку, збираючи врожай колосових?
Яких вимог безпеки дотримувати під час сезоних польових робіт
Вимоги пожежної безпеки до збирання колосових встановлює пункт 8.1 Правил пожежної безпеки в агропромисловому комплексі України, затверджених наказом Мінагрополітики та МНС від 04.12.2006 № 730/740.
Безпосередньо на хлібному масиві площею понад 25 га, з якого працівники збирають врожай, тримайте напоготові трактор із плугом на випадок пожежі.
Як розробити посадову інструкцію інженера з експлуатації машинно-тракторного парку
Під час групового збирання до складу збирально-транспортних загонів включіть спеціалізовані автомобілі з насосами, як-от авторідинорозкидачі, водороздавачі тощо, пристосовані для гасіння пожеж зернових.
Перед дозріванням колосових хлібні поля в місцях прилягання їх до лісових і торф’яних масивів, степової смуги, автомобільних шляхів та залізниць обкосіть, приберіть скошене і оборіть смугою завширшки не менше ніж 4 м.
У період воскової стиглості збіжжя перед косовицею хлібні масиви розбийте на ділянки площею не більше ніж 50 га. Між ділянками зробіть прокоси завширшки не менше ніж 8 м. Скошений хліб з прокосів негайно приберіть. Посередині прокосів зробіть проорану смугу завширшки не менше ніж 4 м.
Скачайте інструкцію з охорони праці для тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва
Розташовуйте тимчасові польові стани не ближче ніж за 100 м від хлібних масивів, токів, скирт тощо. Майданчики польових станів і зернотоків оборюйте смугою завширшки не менше ніж 4 м
Зернотоки розміщуйте від будинків і споруд не ближче ніж за 50 м, а від хлібних масивів — не ближче ніж 100 м. Майданчик для току очистіть від рослинного покрову.
У польових умовах збиральну техніку заправляйте паливом за межами поля, не ближче ніж 30 м, паливозаправниками, коли заглушені двигуни.
У разі тимчасового зберігання (стоянок) тракторів, комбайнів, автомобілів та інших самохідних машин у польових умовах розміщуйте їх на очищених від стерні та сухої трави майданчиках, віддалених від скирт соломи, сіна, токів, хлібних масивів. Відстань — не менше ніж 100 м, а від будинків — не менше ніж 50 м. Ці майданчики оборіть смугою завширшки не менше ніж 4 м.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
27 липня
Як відбуватиметься моніторинг рівня безпеки об’єктів критичної інфраструктури
Охоронні зони інженерних комунікацій та електричних мереж
Йдеться про об’єкти енергозабезпечення, водопостачання, медицини, транспорту, оборони, хімічної промисловості та інших сфер, порушення роботи яких призводить до загроз національній безпеці та може завдати шкоди життєво важливим національним інтересам.
Порядок напрацьований на вимогу Закону України «Про критичну інфраструктуру»від 16.11.2021 № 1882-ІХ і містить алгоритм дій:
- Моніторинг здійснюватимуть раз на три роки секторальні та функціональні органи у сфері захисту критичної інфраструктури.
- Оцінка стану захищеності буде враховувати специфіку функціонування об’єкта.
- За результатом моніторингу складатимуть акт, де вкажуть одну з трьох оцінок забезпечення захищеності: «забезпечує», «обмежено забезпечує», «не забезпечує».
- Обов’язково надаватимуться пропозиції про вдосконалення системи захисту об’єкта.
- Оператор критичної інфраструктури (юрособа або ФОП, що управляє об’єктом) отримає акт перевірки й зобов’язаний вжити заходів, щоб усунути виявлені недоліки та порушення.
Як вести оперативний журнал з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
Держава слідкуватиме за станом критичної інфраструктури й матиме механізми впливу для того, щоб гарантувати її безперебійну роботу.
Під час війни та в період післявоєнної відбудови ефективний контроль за критичною інфраструктурою дозволить уникнути надзвичайних ситуацій і забезпечити українців ресурсами та послугами, які вона генерує.
Джерело: Урядовий портал
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
26 липня
Роботодавці матимуть більше можливостей для розірвання трудового договору
Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
Роботодавець може звільнити працівника, якщо не має змоги забезпечити його роботою, визначеною трудовим договором, у зв’язку зі знищенням (відсутністю) виробничих, організаційних і технічних умов, засобів виробництва або майна роботодавця внаслідок бойових дій.
Скачайте наказ про оголошення простою під час воєнного стану
Такі зміни до статті 41 КЗпП вніс Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01.07.2022 № 2352-IX.

Документами, які підтверджують знищення майна роботодавця, можуть бути:
- матеріали технічної інвентаризації, що засвідчують факт знищення майна;
- довідки органів внутрішніх справ України;
- акт про пожежу;
- офіційні висновки інших установ або організацій, які відповідно до законодавства уповноважені засвідчувати факт знищення майна тощо.
Джерело: Держпраці
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
25 липня
Допомога по тимчасовій непрацездатності під час простою
Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
Застрахована особа отримує допомогу по тимчасовій непрацездатності у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі:
- непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві;
- тимчасової непрацездатності на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві.
Підстава — стаття 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV.
Скачайте наказ про оголошення простою під час воєнного стану
Якщо працівник під час простою зобов’язаний дотримувати трудового розпорядку або у нього настало право на відпустку по вагітності та пологах, він отримає допомогу по тимчасовій непрацездатності за всі дні непрацездатності, за які втрачає оплату.
Простій — це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами (ч. 1 ст. 34 КЗпП).
У інших випадках, якщо під час тривалого простою застрахована особа не здійснює трудову діяльність і не отримує заробітну плату, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, – вона втрачає право на матеріальне забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), як за рахунок коштів роботодавця, так і за рахунок коштів ФССУ.
Рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення працівнику під час простою ухвалює комісія із соціального страхування підприємства у зв’язку із відсутністю втрати доходу через тимчасову непрацездатність.

- Чи може ВПО працювати за сумісництвом, якщо на основному місці роботи оформили простій
- Чи можуть працівники підписувати документи під час простою
- З якого дня працівнику призначатимуть матеріальну допомогу за е-лікарняним
- Чи може роботодавець вимагати, щоб під час простою працівники виконували свою роботу дистанційно
Під час простою не з вини працівника застрахована особа отримує заробітну плату з розрахунку не нижче ніж дві третини тарифної ставки встановленого розряду (окладу). У цьому випадку зберігається право працівника отримати допомогу по тимчасовій непрацездатності у разі настання страхового випадку. Підстава для призначення допомоги — виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
22 липня
Рада спростила трудові відносини: кого це стосуватиметься?
Як укласти трудовий договір в умовах війни
Верховна Рада 19.07.2022 прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність» (законопроєкт № 5371).
Закон визначає особливості регулювання трудових відносин на підприємствах із середньою кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб або між роботодавцем і працівником, розмір зарплати якого за місяць становить понад вісім розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом.
Спрощений режим застосовуватимуть на добровільних засадах у відносинах між працівниками та роботодавцями, які мають право на його використання.
Умови трудового договору при спрощеному режимі переважно будуть на договірних засадах. Трудовий договір буде основним засобом регулювання трудових відносин працівників і роботодавців (власників приватних підприємств).
Скачайте наказ про надання щорічної основної відпустки
КЗпП заборонятиме примушувати працівника укладати трудовий договір, який містить умови, щодо яких працівник і роботодавець не досягли взаємної згоди.
Вимоги щодо ведення документації, прийняття локальних нормативних актів і організаційно-розпорядчої документації, зокрема й щодо режиму робочого часу та часу відпочинку, відпусток, а також інших документів з питань, що врегульовані трудовим договором, не поширюватимуться на роботодавців, які застосовують спрощений режим.
Роботодавець зобов’язаний буде вести облік трудової діяльності працівника в електронній формі, подавати звітність стосовно персоналу до державних органів.
Закон визначає:
- істотні умови трудового договору,
- умови надання відпусток працівникам,
- порядок залучення працівників до надурочних робіт,
- компенсацію при звільненні працівника з ініціативи роботодавця, з підстав, не передбачених КЗпП.
Спрощений порядок регулювання трудових відносин у сфері малого й середнього підприємництва діятиме лише на період дії воєнного стану.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
21 липня
Позапланові перевірки Держпраці повертаються
Як проходять позапланові перевірки з охорони праці
19 липня 2022 р. набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин».
Закон вніс зміни до КЗпП, Законів України «Про оплату праці», «Про відпустки» та «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Скачайте зразок відповіді на припис інспектора праці
Зміни, зокрема, передбачають відновлення позапланових перевірок роботодавців у таких випадках:
- за заявами працівників або профспілок з питань додержання вимог Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»від 15.03.2022 № 2136-ІХ, виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів;
- за наявності підстав, визначених абзацами 5, 8—10 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»від 05.04.2007 № 877-V;
- за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
- у зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 01.05.2022 року.
Для роботодавців, які виконуватимуть у повному обсязі та у встановлений строк приписи про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових перевірок, не будуть застосовуватися штрафи, передбачені у статті 265 КЗпП.
Джерело: ЛИГА:ЗАКОН, Держпраці
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
20 липня
Верховна Рада підтримала запровадження нового типу трудових договорів
Як законодавство врегульвує питання надомної і дистанційної роботи
Парламент 18 липня 2022 р. прийняв у другому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання деяких нестандартних форм зайнятості».
Документ вводить нову особливу форму трудового договору — з нефіксованим робочим часом. Умови такого договору:
- конкретний час виконання роботи не встановлюється;
- працівник виконуватиме таку роботу «за викликом» роботодавця;
- роботодавець не гарантує постійну роботу.
Роботодавець самостійно визначатиме необхідність і час залучення працівника до роботи, обсяг роботи та погоджуватиме з працівником режим роботи та тривалість робочого часу. При цьому роботодавець повинен дотримувати вимог законодавства щодо тривалості робочого часу та часу відпочинку.
Типову форму трудового договору з нефіксованим робочим часом має затвердити Мінекономіки.
Скачайте наказ про додаткові внутрішньозмінні регламентовані перерви для відпочинку
Основна інформація, яку повинен містити трудовий договір з нефіксованим робочим часом:
- спосіб і мінімальний строк повідомлення працівника про початок виконання роботи, який повинен бути достатнім, щоб працівник своєчасно почав виконувати свої обов’язки;
- спосіб і максимальний строк повідомлення від працівника про готовність приступити до роботи або про відмову від її виконання;
- інтервали, під час яких від працівника можуть вимагати працювати (базові години та дні).

Працівник матиме право відмовитися виконувати роботу, якщо:
- роботодавець вимагатиме виконання роботи поза межами базових днів і годин;
- працівник отримав повідомлення про наявність роботи з порушенням мінімальних строків, визначених трудовим договором.
Виконання роботи на умовах нефіксованого робочого часу не передбачатиме будь-яких обмежень обсягу трудових прав працівників.
Кількість трудових договорів з нефіксованим робочим часом у одного роботодавця обмежена. Вона не може перевищувати 10% загальної кількості трудових договорів. Юридичні особи та ФОП, які використовують найману працю менше ніж 10 працівників, можуть укладати не більше одного трудового договору з нефіксованим робочим часом.
Зауважимо: законопроєкт направлений на підпис Президенту України. Остаточний текст документа ще не опублікований.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
19 липня
В Україні діють нові штрафи за куріння в громадських місцях
Як облаштувати місця для куріння на підприємстві
Із 11 липня 2022 р. набули чинності норми щодо заборони на паління у громадських місцях. Ці норми встановлює Закон Україні «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» від 16.12.2021 № 1978-IX (далі — Закон).
Закон прирівняв електронні пристрої для нагрівання тютюну до звичайних сигарет і заборонив курити їх у громадських місцях. Заборона стосується також кальянів, трав’яних виробів для куріння та електронних сигарет.
Суб'єкти господарювання з переліку місць, де заборонено куріння тютюнових і нікотинових виробів, повинні:
1. Проінформувати персонал про нові правила.
2. Розмістити графічний знак і текст «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!».
Адміністрації аеропортів можуть відводити спеціальні місця для куріння. У таких місцях адміністрація повинна розмістити наочну інформацію, що складається з графічного знака і тексту такого змісту: «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров’ю!».
Скачайте наказ про визначення місця для куріння
4. Переобладнати спеціально відведені місця для куріння, наприклад на квітник чи спортивну зону. Виняток — аеропорти.
5. Забрати напис, який дозволяє споживати ТВЕНи в приміщенні, з вхідних дверей і стін закладу.
6. Інформувати відвідувачів про заборону курити тютюнові вироби, електронні сигарети та пристрої для нагрівання тютюну. У разі порушення і відмови припинити курити — викликати поліцію.
Штрафи за порушення законодавства
Порушення | Розмір штрафу |
Куріння тютюнових виробів у громадських місцях, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради: — за перше порушення — за повторне порушення протягом року |
|
Продаж неповнолітнім особам тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням; електронних сигарет тощо: — за перше порушення — за повторне порушення | 1 020 грн |
Для суб'єктів господарювання і закладів харчування, якщо їхні власники розмістять попільнички чи кальяни, де зможуть курити відвідувачі | |
Для ресторанного бізнесу: — за перше порушення — за повторне порушення протягом року | 3 000 грн 15 000 грн |
Для інших суб’єктів господарювання: — за перше порушення — за друге порушення упродовж року | 1 000 грн 10 000 грн |
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
18 липня
На які пільги мають право донори крові під час воєнного стану
Пам’ятка працівнику, який хоче стати донором
У день донації крові та/або її компонентів і в день після донації працівник отримує право на день відпочинку зі збереженням середнього заробітку за рахунок коштів власника підприємства, установи, організації або уповноваженого органу. Підстави:
- пункт перший частини другої статті 20 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» від 30.09.2020 № 931-IX (далі — Закон про донорство);
- Лист Мінекономіки від 28.12.2021 № 4712-06/61078-09.
Пільга діє у випадку, коли день донації крові та день після неї припадають на робочі дні працівника згідно з його графіком роботи.
Якщо день донації припадає на вихідний чи святковий день, донор не може бути увільненим від роботи у цей день, оскільки він вже є неробочим. Те саме стосується і дня відпочинку, що безпосередньо слідує за днем донації, якщо він вже є неробочим чи святковим днем.
Що стосується роботи за змінним графіком роботи (перехідні зміни), то, на думку Мінекономіки, з урахуванням норм статей 57 та 58 КЗпП, гарантії працівникам-донорам застосовують до усієї зміни, частина якої припадає на день донації.
Працівник-донор також має право приєднати цей день до щорічної відпустки на підставі:
- частини другої статті 20 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» від 30.09.2020 № 931-IX (далі ― Закон про донорство);
- статті 124 КЗпП.
Норми КЗпП і Закону про донорство застосовують лише у випадках, коли день донації крові та день після неї припадають на робочі дні працівника згідно з його графіком роботи.
Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»від 15.03.2022 № 2136-IX не змінив і не скасував дію статті 124 КЗпП і дію Закону про донорство.
Керівники підприємств, установ, організацій зобов’язані безперешкодно відпускати з місця роботи осіб, які є або виявили бажання стати донорами крові на підставі заяв, поданих керівництву не пізніш як за один робочий день до дня донації крові.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
15 липня
Освітянам повернули повну тривалість відпустки
Навчання і перевірка знань з охорони праці працівників закладів освіти
1 липня 2022 року Верховна Рада прийняла в цілому проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин» (реєстр. № 7251; далі — Закон).
Скачайте наказ про затвердження графіка відпусток 2022
Парламент, зокрема, підтримав зміни до статті 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ. Попередня редакція цієї статті передбачала, що щорічна основна оплачувана відпустка надається працівникам тривалістю 24 календарних дні (к. д.).
За новою редакцією педагогічним працівникам повернули відпустку тривалістю 56 к. д., відповідно до умов надання та тривалості щорічних основних відпусток встановлених Законом України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР та Порядком надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам, затвердженим постановою КМУ від 14.04.97 № 346.
Джерело: Профспілка працівників освіти і науки України
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
14 липня
Психіатричний огляд працівників тепер відбувається за новим Порядком
Як проходити наркологічний і психіатричний профогляди
29 червня 2022 року набрав чинності Порядок проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затверджений наказом МОЗ від 18.04.2022 № 651 (далі — Порядок № 651).
Як надати психологічну допомогу потерпілому внаслідок надзвичайної ситуації
Попередній, періодичний та позачерговий психіатричні огляди, зокрема на предмет вживання психоактивних речовин, проводить:
- лікар-психіатр у закладі з надання психіатричної допомоги будь-якої організаційно-правової форми;
- фізична особа — підприємець.
Як провести психофізіологічну експертизу працівників підприємства
Умова — вони мають ліцензію на медпрактику і забезпечують на її підставі медичне обслуговування населення, безпосередньо пов’язане з наданням психіатричної допомоги (п. 2 Порядку № 651).
Із 1 червня 2022 року втратили чинність попередні порядки проведення обов’язкових психіатричних і наркологічних оглядів, затверджені постановами МОЗ:
- «Про обов’язковий профілактичний наркологічний огляд і порядок його проведення» від 06.11.1997 № 1238;
- «Про затвердження Порядку проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів і переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка провадить цю діяльність, або оточуючих» від 27.09.2000 № 1465.
Підстава — постанова КМУ «Про затвердження переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або оточуючих»від 10.05.2022 № 577.
Які ще документи втратили чинність:
- Перелік професій та видів діяльності, для яких є обов’язковим первинний і періодичний профілактичний наркологічний огляд. Натомість працівники мають проходити наркологічні та психіатричні профогляди, якщо їхні професії або роботи вказані у Переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або оточуючих, затвердженого постановою КМУ від 10.05.2022 № 577.
- Інструкція про проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затверджена наказом МОЗ від 17.01.2002 № 12, і затверджена форма Медичної довідки про його проходження.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
13 липня
До трьох років позбавлення волі за нехтування повітряною тривогою — законопроєкт
Алгоритм дій при сигналі «Повітряна тривога»
Верховна Рада зареєструвала законопроєкт, який пропонує запровадити кримінальну відповідальність для службових осіб підприємства, установи, організації або громадянина — суб’єкта підприємницької діяльності (далі — службові особи) в умовах воєнного стану, якщо через їхню недбалість за роботу під час повітряної тривоги постраждали або загинули люди.
Скачайте наказ про запровадження дистанційної роботи на період воєнного стану
Законопроєкт № 7546 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо порушень законодавства у сфері цивільного захисту, вчинених в умовах воєнного стану» передбачає доповнити КК новою статтею — 270-2 «Порушення законодавства у сфері цивільного захисту, вчинене в умовах воєнного стану». Вона встановить відповідальність за те, що службова особа порушила вимоги законодавства у сфері цивільного захисту:
- штраф від 1000 до 3000 неоподатковуваних мінімумів громадян;
- або виправні роботи на строк до двох років;
- або обмеження волі на строк до трьох років;
- або позбавлення волі на той самий строк.
Якщо службова особа вчинить порушення повторно або воно призведе до загибелі людей, санкції статті передбачають позбавлення волі на строк від трьох до восьми років. При цьому службова особа не матиме права обіймати певні посади чи провадити певну діяльністю на строк до п’яти років.
Джерело: За матеріалами ВРУ
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
12 липня
Створіть електронний підпис за допомогою смартфону
Що таке обмін відповідними електронними документами між роботодавцем і працівниками
Українці мають змогу у смартфоні підписувати електронні документи та авторизуватися в застосунках чи платформах завдяки інструменту «Дія.Підпис».
Документи, підписані електронним підписом, мають таку саму юридичну силу, як і підписані власноруч.
Скачайте наказ про запровадження дистанційної роботи на період воєнного стану
Якщо ви маєте ID-картку або біометричний закордонний паспорт у застосунку, можете зробити «Дія.Підпис» за кілька кліків:
- Авторизуйтесь у застосунку «Дія».
- Перейдіть до Меню — «Дія.Підпис».
- Натисніть «Створити».
- Підтвердьте особу через перевірку за фото.
- Придумайте 5-значний код для «Дія.Підпису».

- Чи можна використовувати електронний підпис при оформленні наряду-допуску
- Дистанційна й надомна робота: нові виклики для служби охорони праці
- Як ознайомити працівника з актами підприємства та технікою безпеки під час дистанційної роботи
- Чи можна онлайн поінформувати працівників про перенесення робочих днів
Джерело: Єдиний портал державних послуг «Дія»
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
11 липня
Як отримати компенсацію за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб
Інфостенд. Компенсації витрат роботодавцю на оплату праці ВПО
Кабмін постановою від 21.06.2022 № 735 змінив Порядок надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб унаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 № 331 (далі — Порядок).
Роботодавець, згідно зі змінами, може подати до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості або філії регіонального центру зайнятості (далі — центр зайнятості):
- або копію наказу про працевлаштування особи;
- або документ, що підтверджує працевлаштування на умовах, передбачених пунктом 2 Порядку.
Роботодавцю автоматично програмні засоби порталу «Дія» надсилають інформаційне повідомлення про подання заяви.
Як правильно скласти наказ про прийняття на роботу зі шкідливими умовами
За перший місяць роботи працівника компенсацію роботодавцю будуть перераховувати протягом п’яти робочих днів після зарахування коштів на рахунок регіонального центру зайнятості.

- Чи може ВПО працювати за сумісництвом, якщо на основному місці роботи оформили простій
- Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
- Які вимоги законодавства щодо прийняття на роботу зі шкідливими умовами праці
- Чи потрібна відмітка про вступний інструктаж у наказі про прийняття на роботу
Якщо за результатами перевірки підтвердиться факт невідповідності роботодавця або працівника вимогам Порядку, після прийняття центром зайнятості рішення щодо надання компенсації витрат:
- рішення скасують;
- кошти, виплачені роботодавцю, підлягають поверненню.
Скачайте наказ про оголошення простою під час воєнного стану
Якщо на дату прийняття рішення трудові відносини з працівником припинені, суму компенсації виплачують пропорційно відпрацьованому часу на місяць.
Джерело: Урядовий портал
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
8 липня
Рада підтримала зміну законодавства задля оптимізації трудових відносин в умовах воєнного стану

Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
Верховна Рада на засіданні 1 липня 2022 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин в умовах воєнного стану» (законопроєкт від 05.04.2022 № 7251, далі — Закон).
Документ вносить зміни до Кодексу законів про працю України, законів України «Про оплату праці», «Про відпустки», «Про запобігання корупції» та «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Закон передбачає:
1. Встановити, що на час оголошення надзвичайного або воєнного стану роботодавці зможуть надсилати повідомлення та вести документи з питань трудових відносин в електронній формі.
2. Уточнити порядок і умови, за яких призупинятимуть дію трудового договору.
3. Ввести додаткові підстави для звільнення працівника:
- смерть ФОП, який використовує найману працю, або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою;
- смерть працівника, визнання його судом безвісно відсутнім або оголошення померлим;
- відсутність працівника на роботі понад чотири місяці, який не повідомляє про причини такої відсутності
- підстави, передбачені іншими законами.
Роботодавець також має право звільнити працівника, якому не може забезпечувати необхідні умови праці, якщо в результаті бойових дій знищені виробничі, організаційні, технічні потужності, засоби виробництва або майно роботодавця.
3. Залишити додаткову відпустку окремим категоріям громадян і постраждалим учасникам Революції Гідності. У зв’язку зі збільшенням категорій осіб, які мають право на таку відпустку, її тривалість зменшиться з 14 до 7 календарних днів.
4. Встановити строк виплати зарплати за час відпустки — не пізніше останнього дня перед початком відпустки (з урахуванням норм Конвенції МОП «Про оплачувані відпустки» від 24.06.1970 № 132).
5. Конкретизувати порядок встановлення робочого часу та часу відпочинку, зокрема — яким категоріям працівників можна збільшити тривалість роботи впродовж тижня.
6. Уточнити норму про повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та умов оплати праці у період дії воєнного стану.
7. Відновити механізм оплати праці за роботу у вихідний день.
8. Визначити поняття сумісництва.
9. Визначити особливості проходження військової служби у період дії воєнного стану.
10. Відшкодувати працівникам і роботодавцям пов’язані з трудовими відносинами грошові суми, втрачені внаслідок збройної агресії за окремим механізмом.
11. Дозволити здійснювати позапланові заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю в період воєнного стану.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
7 липня
Як регулюється надання домедичної допомоги в умовах бойових дій
Домедична допомога: як організувати навчання працівників
Як надавати домедичну допомогу особам, що потерпіли унаслідок бойових дій, урегульовує Порядок надання домедичної допомоги постраждалим в умовах бойових дій / воєнного стану, затверджений наказом МОЗ «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах» від 09.03.2022 № 441 (далі — Наказ № 441).
Скачайте інструкцію з надання домедичної допомоги
Цей Порядок визначає механізм і об’єм надання домедичної допомоги постраждалим внаслідок бойових дій / воєнного стану особами, які не мають медичної освіти, але за своїми службовими обов’язками повинні надавати домедичну допомогу.
Нагадаємо, наказ МОЗ «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах» від 16.06.2014 № 398 втратив чинність. Натомість слід користуватися Наказом № 441.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
6 липня
«Транспортний безвіз» між Україною та ЄС запущено
Як безпечно експлуатувати великовантажні автомобілі
29 червня 2022 р. Україна та Європейський Союз підписали Угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом.
Угода про «транспортний безвіз»:
- скасовує необхідність отримувати дозволи для українських перевізників на двосторонні та транзитні перевезення в держави ЄС;
- дозволяє уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску;
- передбачає заходи зі спрощення визнання водійських документів. Відтепер Україна та ЄС звільняють власників посвідчень водіїв, виданих однією зі сторін, від вимоги мати міжнародне посвідчення водія.

Термін Угоди складає один рік з можливістю пролонгації. Документ тимчасово набрав чинності з 29.07.2022 р. На постійній основі Угода запрацює після завершення ратифікаційних процедур.
Джерело: Мінінфраструктури
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
5 липня
Положення законів та держстандарти, що діють з 1 липня 2022 року
Покажчик нормативно-правових актів з охорони праці
Зміни в законодавстві
1. Скасовуються податкові пільги на імпорт товарів та автомобілів.
Набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування» від 21.06.2022 № 2325-IX. Документ скасовує пільги зі сплати ПДВ, акцизу та ввізного мита на імпортні товари (крім палива) і відновлює оподаткування транспортних засобів.
2. Збільшився прожитковий мінімум.
Із 1 липня 2022 року збільшився прожитковий мінімум відповідно до статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 02.12.2021 № 1928-IX.
Прожитковий мінімум становить 2508 грн на одну особу в розрахунку на місяць (узагальнений показник). Для основних соціальних і демографічних груп населення:
- дітей віком до 6 років — 2201 грн;
- дітей віком від 6 до 18 років — 2744 грн;
- працездатних осіб — 2600 грн;
- осіб, які втратили працездатність — 2027 грн.
3. Подорожчало автострахування.
Із 1 липня Національний банк України збільшив розміри страхових сум за договорами обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів:
Заподіяна шкода | Страхова сума | Страхова сума до змін |
Шкода, заподіяна майну потерпілих | до 160 000 грн на одного потерпілого | 130 000 грн |
Шкода, заподіяна життю та здоров’ю потерпілих | до 320 000 грн на одного потерпілого | 260 000 грн |
Шкода, заподіяна майну потерпілих, у разі оформлення документів про ДТП без участі уповноважених працівників Нацполіції | до 80 000 грн на одного потерпілого | 50 000 грн |
Як вести журнал реєстрації дорожньо-транспортних пригод
Зміни затверджені постановами правління НБУ № 108 та № 109 від 30.05.2022.
4. Набув чинності візовий режим із рф.
Постанова КМУ «Про припинення дії Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про безвізові поїздки громадян України і Російської Федерації та застосування деяких міжнародних договорів України з Російською Федерацією» від 17.06.2022 № 692 застосовується з 1 липня 2022 року.
Нормативні документи з організації медичного огляду працівників на виробництві
ДСТУ та документи, які набули чинності
Охорона праці
- ДСТУ 9124:2021 Засоби індивідуального захисту. Щити протиударні. Загальні технічні умови
Технічне законодавство України
- Акт обстеження автодорожнього моста
- Акт обстеження дорожньої труби
- Картка на трубу
- Книга великих та середніх залізничних мостів
- Книга залізничних тунелів
- Книга малих залізничних транспортних споруд
- Паспорт споруди
Скачайте інструкцію з охорони праці на залізничному транспорті
Будівництво
- ДСТУ 9123:2021 Настанова з обстеження та випробування мостів і труб
- ДСТУ EN 12271:2021 Поверхнева обробка. Технічні умови

- ДСТУ EN 12272-1:2021 Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 1. Норми і точність розподілення в’яжучого та щебеню
- ДСТУ ISO/TS 12911:2020 Структура стандартів будівельного інформаційного моделювання
Харчова промисловість
- ДСТУ 9125:2021 Консерви. Соки та нектари фруктові. Технічні умови
- ДСТУ 9126:2021 Соки фруктові концентровані. Технічні умови
- ДСТУ 9127:2021 Олія соняшникова високоолеїнова. Технічні умови
Гірництво
- ДСТУ 8811.8:2021 Руди залізні, концентрати, агломерати, окатки та брикети. Методи визначення масової частки гігроскопічної вологи
- ДСТУ 8811.9:2021 Руди залізні, концентрати, агломерати, окатки та брикети. Методи визначення масової частки вуглецю
Металургія
- ДСТУ 9118:2021 Технічна діагностика. Діагностування технічного стану матеріалів конструкцій. Загальні вимоги
- ДСТУ 9129:2021 Металопродукція. Правила приймання, маркування, пакування, транспортування та зберігання
Деревообробна промисловість
- ДСТУ 2654:2021 Устатковання деревинообробче. Терміни та визначення понять
Інструкція з охорони праці для столяра-верстатника в деревообробній промисловості
Сільське господарство
- ДСТУ 9128:2021 Рідини, що використовують в електронних сигаретах. Загальні технічні умови
Метрологія
- ДСТУ 9119:2021 Метрологія. Мости, потенціометри автоматичні, самописні одноканальні, регулювальні та регулятори температури. Методика повірки
- ДСТУ 9120:2021 Метрологія. Люксметри, яскравоміри та пульсометри. Методика повірки
- ДСТУ 9121:2021 Метрологія. Вимірювачі електричного опору. Методика повірки
- ДСТУ EN 61515:2021 Термопарні кабелі та термопари в металевій оболонці з мінеральною ізоляцією
Інші галузі
- ДСТУ 9122:2021 Судова почеркознавча експертиза. Терміни та визначення понять
- ДСТУ EN ISO 22675:2018 Протезування. Випробування гомілковостопних вузлів та вузлів стопи. Вимоги та методи випробування
- ДСТУ ISO 21063:2021 Протезування та ортезування. М’які ортези. Використання, функціювання, класифікація та опис
- ДСТУ ISO/TS 16955:2021 Протезування. Визначення кількісних значень фізичних параметрів гомілковостопних вузлів та вузлів стопи
Джерело: Будстандарт, ЛІГА:ЗАКОН
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
4 липня
Зміни у законодавстві: професійному стандарту надали пріоритет над кваліфікаційною характеристикою
17 червня 2022 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» від 01.04.2022 № 2179-ІХ (далі — Закон № 2179).
Закон № 2179 увів у КЗпП термін «професійний стандарт» (ст. 4-2 КЗпП) і визначив пріоритет професійних стандартів над кваліфікаційними характеристиками.
Перелік затверджених професійних стандартів
Роботодавці відноситимуть виконувані роботи до певних тарифних розрядів і присвоюватимуть кваліфікаційні розряди робітникам згідно з професійними стандартами за погодженням із профспілкою (ст. 96 КЗпП, ст. 6 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР).
Професійні стандарти містять:
1) загальні відомості:
- основну мету професійної діяльності;
- назву виду економічної діяльності, секції, розділу, групи та класу економічної діяльності та код згідно з Національним класифікатором України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності»;
- назву виду професійної діяльності та її код згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій»;
- назву професії (професійну назву роботи) та її код згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій»;
- професійну кваліфікацію;
- місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства;
- умови праці;
- засоби індивідуального захисту;
- умови допуску до роботи за професією;
- документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня Національної рамки кваліфікацій (НРК);
2) інформацію про навчання та професійний розвиток;
3) нормативно-правову базу, що регулює професійну діяльність;
4) загальні компетентності;
5) перелік трудових функцій, професійних компетентностей;
6) опис трудових функцій;
7) дані щодо розроблення та затвердження профстандарту.

Нові професійні стандарти, які затвердило Мінекономіки:
- «Концертмейстер мистецького ліцею» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1113-22);
- «Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1112-22);
- «Еколог» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1111-22);
- «Викладач мистецької школи (за видами навчальних дисциплін)» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1110-22);
- «Викладач мистецького ліцею» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1110-22);
- «Майстер з експлуатації, ремонту та обслуговування сільськогосподарської техніки» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1107-22);
- «Монтажник радіо електронної апаратури та приладів» (наказ Мінекономіки від 04.05.2022 № 1106-22);
- «Дефектоскопіст з ультразвукового контролю» (наказ Мінекономіки від 02.02.2022 № 682-22);
- «Акумуляторник» (наказ Мінекономіки від 21.02.2022 № 355-22);
- «Деревообробник будівельний» (наказ Мінекономіки від 21.02.2022 № 354-22);
- «Майстер виробничого навчання закладу (установи) соціального захисту» (наказ Мінекономіки від 21.02.2022 № 353-22);
- «Гірник на підготовчих роботах в шахтах» (наказ Мінекономіки від 21.02.2022 № 352-22);
- «Гірник на очисних роботах в шахтах» (наказ Мінекономіки від 21.02.2022 № 351-22);
- «Слюсар з ремонту парогазотурбінного устаткування» (наказ Мінекономіки від 14.02.2022 № 305-22);
- «Майстер з пошиття одягу» (наказ Мінекономіки від 14.02.2022 № 304-22);
- «Електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин» (наказ Мінекономіки від 14.02.2022 № 303-22).
Як відбувається підвищення кваліфікаційної категорії інженеру з охорони праці
Наступного разу затверджені профстандарти переглядатимуть у 2027 році.
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
1 липня
Хто може пройти санаторно-курортне лікування та реабілітацію
Як проходить реабілітація осіб із професійними захворюваннями
Направлення на санаторно-курортне лікування було вимушено призупинено після початку повномасштабного вторгнення росії.
Пройти реабілітацію і санаторно-курортне лікування за кошти ФСС можуть застраховані особи, для яких лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я, де вони перебувають, визначила таку потребу.
Як оформити запит роботодавця до закладу охорони здоров’я щодо потерпілого працівника
ФСС фінансує повний курс медичної реабілітації за широким спектром профілів, зокрема, за профілем:
- нейрореабілітації,
- м’язово-скелетної реабілітації,
- кардіо-пульмонарної реабілітації,
- при порушенні перебігу вагітності тощо.

Направлення на реабілітаційне лікування за кошти ФСС здійснюється зі стаціонару лікарні.
Як пройти реабілітацію за кошти ФСС — дивіться в інфографіці:
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
1 липня
Чи можна розміщувати робоче місце працівника під кондиціонером або біля вікна
Вимоги безпеки до роботи в офісі
Кожен працівник має право на належні, безпечні і здорові умови праці. Це гарантує частина четверта статті 43 Конституції України.
Роботодавці повинні дбати про створення належних, безпечних і здорових умов праці для працівників (ст. 153 КЗпП, ст. 6 та ч. 1 ст. 13 Закону про охорону праці).
Коли роботодавець розміщує робочі місця в офісних приміщеннях, він має дотримувати вимог Державних санітарних норм і правил, зокрема:
- площа приміщення повинна бути не менше ніж 6,0 м2 на робоче місце;
- робочі місця повинні бути розташовані на відстані не менше ніж 1 м від стіни з вікном і 1,4 м від звичайної стіни;
- відстань між бічними поверхнями комп’ютерів має бути не меншою за 1,2 м;
- відстань між тильною поверхнею одного комп’ютера та екраном іншого повинна бути не менше ніж 2,5 м.
Приміщення для роботи з персональними комп’ютерами мають бути обладнані системами опалення, кондиціонування повітря, або припливно-витяжною вентиляцією.
Які вимоги до вентиляції і кондиціонування повітря у робочій зоні виробничих приміщень
Оптимальні значення параметрів мікроклімату в приміщеннях на робочих місцях:
- температура повітря — 22–25°С;
- відносна вологість повітря — 40–60%;
- швидкість руху повітря — не більше ніж 0,1 м/с.
Якщо вказані показники мікроклімату в офісних приміщеннях не дотримані, робочий день для працівників має бути скорочений мінімум на 10%.
Леонід Шевчук
викладач охорони праці навчально-курсового комбінату «Професіонал-Фаст»
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці
30 червня
Як запобігти перегріванню працівників
Яку допомогу надати, якщо організм перегрівся
Аби полегшити роботу працівників у спеку й запобігти перегріванню організму, не допускайте перевищення санітарних температурних норм у виробничих приміщеннях. Регулярно провітрюйте приміщення або установіть кондиціонери.
Якщо роботи проводять на відкритому повітрі, змініть графік роботи працівників так, щоб їхня перерва на відпочинок відбувалася у найспекотніший час — з 12:00 до 15:00. Місця відпочинку бажано обладнати душовими кабінами.
Скачайте наказ про введення додаткових перерв через спеку
Потурбуйтеся, щоб у працівників було вдосталь питної води.
Зазвичай дієтологи рекомендують випивати 1—1,5 л рідини на день, але у спеку збільшіть цю норму. Пийте невеликими порціями, але регулярно.
Не споживайте занадто охолоджених напоїв. Щоб нагріти холодну рідину, організм витрачає енергію — виробляє зайве тепло.
Порадьте працівникам правильно скласти раціон — не вживати висококалорійних продуктів, більше їсти фруктів
Одяг працівників має бути з несинтетичних матеріалів, бажано світлого кольору. Забезпечте працівників головними уборами для захисту
Михайло Чемерис
експерт із питань домедичної допомоги
Любі читачі, команда MCFR Охорона праці продовжує працювати і надавати вам професійну підтримку
У разі, якщо вам потрібні консультація експерта або відповідь на питання, передплатіть зі знижкою 40% електронний журнал «Довідник спеціаліста з охорони праці» або систему «Expertus: Охорона праці» чи навчання на базових курсах Вищої школи Охорони праці