Що нового
21 лютого
Стартував перший етап нової системи електронної черги для водіїв і власників ТЗ
Із 18 лютого 2025 року МВС змінило систему керування електронною чергою і запровадило новий Е-запис у 53-х сервісних центрах.
Мінрозвитку оновило вимоги до роботи водіїв
Попередня реєстрація доступна на послуги:
- теоретичний іспит;
- практичний іспит;
- реєстраційні дії з транспортними засобами;
- обмін посвідчення водія / міжнародне посвідчення водія.
Слоти для реєстрації у Е-записі генеруються на три тижні вперед на всі послуги. 18 лютого відкрився запис для отримання послуг на 11 березня. Щодня система генерує слоти на наступну дату. Отже, 21 лютого слоти згенеруються на 14 березня і так далі.
Реєстрація у сервісних центрах МВС, які беруть участь у першому етапі впровадження Е-запису, на час перехідного періоду відбуватиметься паралельно в дві системи — умовну «стару» та нову. Громадянам, які планують отримати послуги з 11 березня 2025 року, потрібно реєструватися в нову систему. Для тих, хто отримуватиме послуги до 11 березня — у попередню систему Е-запису.
Якщо громадянин не може вчасно прибути в сервісний центр МВС, йому потрібно скасувати онлайн-реєстрацію у системі Е-запис не пізніше ніж за дві години до часу отримання послуги. Якщо громадянин не з’явився в сервісний центр МВС чотири рази протягом поточного місяця і не скасував свої реєстрації онлайн, його буде заблоковано у системі Е-запис.
Джерело: МВС
19 лютого
Як зменшити ризики від роботи в холодних умовах
Робота в холодних умовах є особливим викликом для працівників багатьох галузей, як-от: будівництво, сільське господарство, транспорт, енергетика, логістика, а також для людей, що працюють у відкритих просторах або у спеціалізованих холодних приміщеннях. Низька температура ускладнює виконання завдань і негативно впливає на здоров’я та безпеку працівників.
Як організувати роботу на відкритих територіях в осінньо-зимовий період
Для того щоб організм функціонував нормально, важливо підтримувати постійну температуру тіла на рівні +36,6 °C. Холод порушує тепловий баланс, що може призвести до проблем зі здоров’ям, особливо якщо врахувати вплив низької температури, вітру та вологості.
Низькі температури знижують чутливість і спритність пальців, що створює ризик під час виконання точних завдань. Довготривале перебування на холоді призводить до втрати м’язової сили, затвердіння суглобів і зниження психічної активності. Усі ці фактори збільшують кількість нещасних випадків.
Основні ризики під час роботи в холоді:
- Гіпотермія. Настає, коли температура тіла падає нижче норми. Симптоми: тремтіння, сплутаність свідомості, втомлюваність.
- Обмороження. Ураження тканин шкіри, найчастіше пальців, вух, носа. У важких випадках можливе постійне пошкодження чи ампутація.
- Зниження продуктивності. Холод уповільнює фізичну активність, знижує чутливість кінцівок і когнітивні здібності, збільшуючи ризик нещасних випадків.
- Травматизм. Замерзлі поверхні підвищують ймовірність падінь та інших травм.
- Серцево-судинні проблеми. Тривалий вплив холоду може спричинити спазм судин і підвищити ризик серцевих нападів.
Для того щоб зменшити ризики для працівників, які виконують роботи на холоді, забезпечте їх утепленим спецодягом, іншими ЗІЗ, теплими приміщеннями, організуйте графік роботи з урахуванням перерв на обігрів і відпочинок.
Рекомендації для роботи на холоді:
- Одяг. Багатошаровий одяг із теплоізоляційними й водонепроникними матеріалами.
- Перерви для обігріву та відпочинку. Регулярні перерви у теплому приміщенні, гарячі напої.
- Командна робота. Виконання робіт групами для оперативної допомоги у разі небезпеки.
- Технічні засоби. Використання обігрівачів і вентиляції у приміщеннях.
- Навчання. Розпізнавання ознак обмороження, інформування про ризики.
- Медичний контроль. Регулярні огляди для виявлення працівників із підвищеним ризиком.
Нові працівники повинні поступово адаптуватися до роботи в холоді.
18 лютого
Чи дійсні довідки про групу інвалідності, які МСЕК видала до 1 січня 2025 року
Пенсійний фонд України (ПФУ) виплачує застрахованим особам допомогу по тимчасовій непрацездатності із шостого дня за весь період до відновлення працездатності або до встановлення інвалідності (іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) відповідно до законодавства. Таку вимогу містить стаття 15 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105.
Деякі процедури МСЕК удосконалили: набув чинності закон
Нагадаємо, із 1 січня 2025 року в рамках реформування МСЕК впроваджено оцінювання повсякденного функціонування особи (ОПФО). Підстава — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 19.12.2024 № 4170-IX.
Проте всі рішення і довідки, видані МСЕК до 31 грудня 2024 року, залишаються чинними та є підставами для надання послуг, пільг, пенсій, допомог, компенсацій, надбавок, відстрочок тощо. Також дійсні всі індивідуальні програми реабілітації, що були видані попередньо, якщо вони не потребують змін і доповнень.
Джерело: МОЗ, Головне управління ПФУ у Дніпропетровській області
17 лютого
Реєструйтеся на вебінар «Ліквідація МСЕК: нові вимоги до роботодавців і працівників»
Запрошуємо взяти участь в безплатному онлайн вебінарі «Ліквідація МСЕК: нові вимоги до роботодавців і працівників», що відбудеться 25.02.2025 об 11:00.
ВЗЯТИ УЧАСТЬ У БЕЗПЛАТНОМУ ВЕБІНАРІ
Лектор: Юлія Миколаєць
партнер Юридичної фірми STATUS, член Ради Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики України НААУ
Програма вебінару
- Нова процедура встановлення інвалідності після ліквідації МСЕК
- Алгоритм дій працівника
- Зміни для роботодавця: нові вимоги та документи
Щоб переглянути вебінар і отримати СЕРТИФІКАТ, попередньо зареєструйтеся.
Поставте запитання лектору заздалегідь і отримайте відповідь на вебінарі. Для цього зареєструйтеся та натисніть кнопку «До трансляції». Своє запитання напишіть у чаті.
17 лютого
Оголошуємо Всеукраїнську премію «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2025»
Зараз Україна переживає надзвичайно складний період. Проте важливо пам'ятати, що в нас є ті, хто щиро прагне до змін на краще. Саме таких лідерів ми, Цифрове видавництво Експертус, хочемо підтримати та відзначити.
Тож запрошуємо керівників ОМС та їхніх заступників стати учасниками Всеукраїнської премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування – 2025». Переможець отримає визнання та винагороду — 30 000 грн!
І етап
- Фотоконкурс. Надішліть фоторепортаж про підпорядковані заклади освіти та охорони здоров’я. Сучасні рецепції в комунальних лікарнях, яскраво оформлені сховища в садочках, інтерактивні класи загальноосвітніх шкіл… Тобто все, що є предметом гордості їхньої громади.
- Керівники можуть взяти участь тільки в першому етапі, і їх роботи гарантовано опублікуємо на порталах і в соцмережах видавництва. Але за головний приз змагатимуться ті, хто виконає умови обох етапів.
ІІ етап
Зокрема, на ІІ етапі учасники мають описати, як організовано відповідний напрям роботи у їхній громаді, яку роль відіграє орган місцевого самоврядування.
- «Інклюзивність і безпека праці: практики ОМС для створення доступного та безпечного робочого середовища»
- «Система реабілітації військових у громаді (первинка, реабілітаційні відділення, санаторії, перепрофілювання та забезпечення спеціальним обладнанням, взаємодія з іншими громадами, залучення фінансування, стратегія розвитку системи)»
💸 1 місце - 30 000 грн
Після подачі заявки з Вами зв’яжеться куратор конкурсу та проконсультує щодо подальших дій
Заявки та роботи приймаємо до 1 грудня 2025 року.
Розкажіть про конкурс представникам органів самоврядування у вашому регіоні!
17 лютого
Пропозиція знижок і серця: акція на передплату та навчання для спеціаліста з охорони праці
Святкова валентинка від редакції Експертус Охорона праці! Виявляємо свою турботу та даруємо вам вигідну знижку:
- 2000 грн на 12-місячну передплату «Довідник спеціаліста з охорони праці»;
- 3000 грн на 12-місячну передплату системи «Експертус Охорона праці»
- на програми від Вищої школи з охорони праці:
Назва програми |
Знижка |
Професійна сертифікація спеціалістів із охорони праці — 2025 |
1000 грн |
Навчайтеся у зручний для вас час, завантажуйте зразки документів, проходьте тести та користуйтеся всіма перевагами.
14 лютого
6 лютого Президент підписав Закон про нововведення у сферах енергетики і теплопостачання
6 лютого 2025 року Президентом України Володимиром Зеленським було підписано Закон України Щодо удосконалення окремих положень, пов’язаних із веденням господарської діяльності та дією воєнного стану в Україні (від 14.01.2025 № 4213-IX).
На що спрямовані положення Закону
- спрощення умов ведення господарської діяльності у сферах енергетики і теплопостачання, започаткувавши процес створення загальнонаціональної геодезичної інформаційно-технічної системи з доступною інформацією про всі інженерні мережі;
- створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг;
- удосконалення механізму відповідальності за маніпулювання на енергетичних ринках тощо.
Ключові нововведення
-
Підтримка відновлюваних джерел енергії: Військовослужбовцям надано можливість укладати кредитні договори для придбання та встановлення фотоелектричних модулів та вітрових електроустановок з гібридними інверторами та системами зберігання енергії. Проценти за такими кредитами можуть бути погашені або компенсовані за рахунок третіх осіб чи держави.
-
Спрощення процедур імпорту: Внесено зміни до Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", які спрощують процедури застосування спеціальних заходів до імпорту товарів, що є об'єктом спеціального розслідування, на всій території України або в окремих її регіонах.
-
Прозорість у сфері водопостачання: Суб'єкти господарювання у сфері централізованого водопостачання зобов'язані оприлюднювати та оновлювати інформацію про умови приєднання до мереж, а також дані про свої системи з прив'язкою до географічних даних через геоінформаційні системи на власних вебсайтах. Це забезпечить прозорість та доступність інформації для споживачів.
Джерело та повний текст закону: БУДСТАНДАРТ
14 лютого
Ціни на лікарські засоби знизяться на 20—30%
Президент України указом № 82/2025 ввів в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) від 12 лютого 2024 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців».
Психіатричні огляди працівників за оновленим Порядком
Під час засідання РНБО українські виробники разом з іншими учасниками фармацевтичного ринку підписали декларацію про зниження на 20% цін на лікарські засоби кінцевому споживачу.
А вже з 1 березня знизяться на 30% відпускні ціни на 100 найбільш затребуваних лікарських засобів вітчизняного виробництва.
Крім того, Уряд запускає низку регуляцій, щоб забезпечити прозоре ціноутворення та належну конкуренцію:
- регуляція визначення націнки на всі лікарські засоби, а не тільки ті, що входять до національного переліку;
- заборона будь-яких маркетингових послуг із промоції лікарських засобів до того моменту, поки не буде запущено референтне ціноутворення на всі лікарські засоби, які реалізуються в країні, і не встановлено чіткі правила цього процесу;
- перевірки Держпродспоживслужби в частині контролю за цінами в аптечних мережах.
Також важливим є посилення контролю за наявністю лікарських засобів у лікарнях. Йдеться про ліки, наявність яких передбачають стандарти лікування і за які сплачує держава у рамках програми медичних гарантій. Ці ліки пацієнти в лікарнях повинні отримувати безоплатно.
Джерело: МОЗ
13 лютого
Із 2026 року паперові трудові книжки стануть необов’язковими
Електронна трудова книжка — це цифровий аналог паперової трудової книжки. Вона діє в Україні з 10 червня 2021 року.
Держава передбачила п’ять років для плавного переходу на електронний облік трудових відносин (2021—2026). Оцифровані дані поступово вносяться до Реєстру застрахованих осіб. Із 2026 року паперові трудові стануть необов’язковими.
Дистанційна й надомна робота: виклики для служби охорони праці
Закон дозволяє вести паперову та електронну версії трудової книжки паралельно. Проте паперову трудову краще зберігати до 2026 року.
Електронна книжка дозволяє перевіряти онлайн інформацію про набутий стаж, записи про прийняття на роботу, переведення, звільнення тощо.
До е-трудової можна додати всі документи, що підтверджують страховий стаж:
- трудову книжку — усі заповнені сторінки;
- документи про навчання — якщо навчання зараховується до стажу;
- свідоцтво про народження дитини — для жінок, яким до стажу зараховується період по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
- військовий квиток — період служби підтверджується військовою частиною;
- інші документи, що підтверджують періоди роботи або страхового стажу.
Надайте інформацію про стаж до 2004 року до органів ПФУ:
- через сервісні центри ПФУ;
або - завантажте документи на вебпорталі ПФУ.
Як подати скан-копії документів
Працівник або роботодавець можуть подати відскановану трудову книжку та інші документи онлайн через вебпортал Пенсійного фонду України (ПФУ):
1. Авторизуйтесь в особистому кабінеті на порталі ПФУ
2. Перейдіть у розділ «Комунікації з ПФУ».
3. Виберіть «Відомості про трудові відносини».
4. Завантажте скан-копії всіх необхідних документів.
Вимоги до скан-копій:
- кольорове зображення;
- чіткі сторінки у хронологічному порядку;
- видно всі реквізити: назва документа, номер, печатки, підписи;
- формат файлів: .jpg або .pdf;
- роздільна здатність: 300 dpi;
- розмір кожного файлу — не більше ніж 1 Мб.
Для того щоб перевірити, чи вже оцифрована трудова, авторизуйтеся в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ за допомогою кваліфікованого електронного підпису (KEП), системи електронної ідентифікації (ІD.GOV.UA) або через Дія Підпис.
У лівому боковому меню оберіть пункт «Електронна трудова книжка». Натисніть кнопку «Дані ЕТК». Виберіть вкладку «Відцифрована ЕТК».
Переваги е-трудової:
|
Джерело: Урядовий портал
12 лютого
Із 12 лютого ДАР приймає заявки на субсидії для аграріїв
Із 12 лютого 2025 року розпочався прийом заявок на бюджетну субсидію на одиницю оброблюваних угідь сільськогосподарського призначення (1 га) для провадження сільськогосподарської діяльності. Подати заявку можна через Державний аграрний реєстр (ДАР).
Як функціонуватиме система ДАР
Бюджетну субсидію отримуватимуть ті аграрії, хто має у власності та/або користуванні від 1 до 120 га земель сільськогосподарського призначення. Розмір субсидії — 4 тис. грн на один гектар.
У 2025 році право на підтримку мають лише ті сільгоспвиробники, хто не отримував її у 2024 році. Для отримувачів 2024 року зазначений напрям у ДАР буде не активний.
Підтримка надається відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою КМУ від 16.08.2022 № 918.
Джерело: Мінагрополітики
12 лютого
Нові правила торговельного обслуговування: безбар’єрність і захист споживачів
Кабмін затвердив нові правила торговельного обслуговування населення. Вони встановлюють більш зрозумілі та чіткі вимоги для торгівлі, посилюють захист споживача, дбають про належні умови праці для працівників торговельних закладів, приділяють увагу питанням безбар’єрного середовища.
Як створити безпечні робочі місця для працівників з інвалідністю
Документ також містить удосконалені норми й нові вимоги щодо забезпечення безперешкодного доступу магазинів і закладів громадського харчування для людей з інвалідністю. Наприклад, заклади повинні бути обладнані пандусами, спеціальними місцями для паркування. Пересувні торговельні точки не повинні заважати людям з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення мати доступ до транспорту та інших об'єктів.
Оновлені правила:
- Розширюють права споживачів отримувати інформацію в цифровому форматі про товари та продавців. Її можна буде отримати за допомогою QR-коду або в паперовій формі.
- Удосконалюють організацію торгівлі та виробництва в магазинах. Наприклад, передбачають наявність в торгових закладах окремих приміщень чи місць, де працівники зберігатимуть речі.
- Уточнюють вимоги до використання вимірювальних приладів (ваги тощо), які мають бути точними та відповідати вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
- Визначають вимоги до компаній, які займаються мережевою торгівлею — вони повинні мати складські приміщення та продавати товари через своїх агентів або доставляти їх покупцям. Інтернет-магазини мають надавати повну інформацію про товар та продавця.
- Регламентують здійснення оптової торгівлі, зокрема через інтернет-магазини.
- Забороняють продавати товари, які схожі на їжу, але не є їстівними. Наприклад, іграшки у вигляді фруктів, оскільки це може бути небезпечно, особливо для дітей.
Нові правила набудуть чинності після завершення воєнного стану, коли повністю запрацює оновлений Закон «Про захист прав споживачів» від 10.06.2023 № 3153-IX.
Джерело: Мінекономіки
11 лютого
Подайте декларацію про відходи до 20 лютого
До 20 лютого 2025 року суб’єкти господарювання повинні подати декларацію про відходи. Цей документ подають:
- утворювачі або власники відходів, діяльність яких призводить до утворення небезпечних відходів;
- власники відходів, що не є небезпечними, річний обсяг утворення яких перевищує 50 тонн.
Як вести облік відходів на підприємстві
Підприємці заповнюють декларації про відходи щороку в електронній формі через вебпортал ЕкоСистема.
Форма декларації про відходи діє з 1 січня 2024 року. Її затвердивКМУ постановою «Деякі питання подання декларації про відходи» від 07.05.2022 № 556.
Важливо. Формування декларації припиняється за допомогою програмних засобів системи, якщо зазначені у заяві відомості:
- надані не в повному обсязі;
- не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.
Джерело: Держекоінспекція
10 лютого
Зазнають змін Порядок видачі дозволів на роботи підвищеної небезпеки та Положення про Держпраці
СПО профспілок оприлюднило проєкт змін, які КМУ пропонує внести до:
- Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 96 (далі — Положення);
- Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107 (далі — Порядок).
Профспілки пропонують змінити Порядок розслідування нещасних випадків на виробництві
Увага: до 14 лютого 2025 року маєте змогу взяти участь в обговоренні проєкту.
Потреба внести зміни до Положення та Порядку виникла у зв’язку зі змінами в чинному законодавстві.
— У Порядку зміни стосуються положень пунктів 1, 17—20:
— Зміни до Положення, зокрема, уточнюють, що серед основних завдань Держпраці:
- здійснювати державний нагляд і контроль у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки;
- забезпечувати роботодавців і працівників інформацією та консультаціями щодо ефективних засобів дотримання законодавства, нагляд та контроль за дотриманням якого віднесено до повноважень Держпраці, і запобігати можливим його порушенням.
Держпраці також здійснюватиме:
► державний нагляд (контроль):
- у сфері забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією за дотриманням відповідних гігієнічних нормативів і за здійсненням необхідних заходів щодо мінімізації (контролю) ризиків;
- за веденням робіт, передбачених угодою про розподіл продукції;
► перевірки:
- за додержанням робочими органами виконавчої дирекції Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі — Фонд) і територіальними органами Пенсійного фонду України (ПФУ) законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, здійснення страхових виплат з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;
- відомостей, зазначених у звіті про заходи безпеки на об’єкті підвищеної небезпеки;
Чи правомірні планові перевірки Держпраці в 2025 році
► ліцензування діяльності з виробництва вибухових матеріалів промислового призначення та контроль за дотриманням суб’єктами господарювання відповідних ліцензійних умов;
► інформаційно-роз’яснювальну роботу з питань, що належать до її компетенції, у тому числі з питань недопущення мобінгу та дискримінації, зокрема працівників із ВІЛ та туберкульозом, а також із питань запровадження психосоціальної підтримки на робочому місці;
► моніторинг у сфері оплати праці в частині своєчасної і не нижче визначеного державою мінімального розміру оплати праці; щодо стану незадекларованої праці та оформлення трудових відносин;
Держпраці забезпечуватиме роботодавців і працівників інформацією та роз’ясненнями, зокрема: відвідуватиме робочі місця, проводитиме інформаційні кампанії, щодо ефективних засобів дотримання законодавства та запобігання можливим його порушенням.
Держпраці матиме право:
► безперешкодно здійснювати перевірки в адміністративних приміщеннях:
- робочих органів виконавчої дирекції Фонду з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення;
- територіальних органів ПФУ з питань призначення, нарахування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг;
► ознайомлюватися під час перевірок з інформацією, документами й матеріалами та отримувати від зазначених органів необхідні копії або витяги з документів.
У разі затвердження Постанова, що вносить зміни до Порядку й Положення, набере чинності з дня її опублікування. Виняток — абзаци 3 та 40 підпункту 2 пункту 1 змін, які набирають чинності одночасно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розмежування повноважень центральних органів виконавчої влади у сферах промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, державного гірничого нагляду, державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення» від 08.10.2024 № 3992-IX. |
Джерело: СПО об’єднань профспілок
7 лютого
Як подати заяву до фахівця із супроводу ветеранів війни
На платформі е-Ветеран можна подати заяву до фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих військовослужбовців. Такі фахівці надають комплексну підтримку з питань пільг, реабілітації, працевлаштування, психологічної допомоги тощо.
Штрафи за непрацевлаштування осіб з інвалідністю: хто сплачуватиме
Подати заявку можуть:
- ветерани війни;
- демобілізовані військовослужбовці;
- члени сімей загиблих захисників і ветеранів;
- постраждалі учасники Революції Гідності та їхні родини;
- особи з особливими заслугами перед Україною;
- члени сімей військових, які зникли безвісти або перебувають у полоні.
Як подати заявку через платформу е-Ветеран:
- Перейти на сайт е-Ветеран.
- Заповнити онлайн-заяву.
- Очікувати зв’язок від фахівця.
Після того як ви подали заяву, фахівець із супроводу зв’яжеться з вами. Ви отримаєте консультацію та підтримку. Фахівець допоможе з оформленням пільг, реабілітацією, працевлаштуванням та іншими заходами з підтримки.
Довідково. Фахівець із супроводу ветеранів надає комплексну підтримку ветеранам у процесі адаптації до цивільного життя. Його основні обов’язки:
|
Джерело: Урядовий портал
6 лютого
Декларацію відповідності з охорони праці стало легше подати через єДозвіл
Послуга подання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам охорони праці стала доступною на порталі Дія в розділі «Бізнесу» як самостійна послуга. Проєкт єДозвіл реалізується Міністерством економіки України у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України та фінансується Європейським Союзом у межах проєкту EU4DigitalUA, що впроваджується FIIAPP.
Ця послуга залишається частиною комплексної публічної послуги «е-Підприємець». Раніше реєстрація цього документа могла займати до 5 днів, тепер його можна подати онлайн за лічені секунди.
Декларація з охорони праці: запитання та експертні роз’яснення
Декларація відповідності матеріально-технічної бази – документ, який подають до Держпраці підприємства, що працюють із важкою технікою та механізмами. Через помилки в заповненні деяким підприємствам доводилося повторно проходити процедуру.
Завдяки єДозволу подати некоректну декларацію неможливо. Алгоритм виявляє помилки ще на етапі заповнення та вказує на них, що дозволяє виправити їх одразу. Якщо система прийняла документ, його не потрібно буде переробляти.
Як отримати послугу
1. Перейдіть за посиланням: Дія – Реєстрація декларації відповідності
2. Натисніть «Подати декларацію» та авторизуйтеся через КЕП або Дія.Підпис.
3. Заповніть форму, вказавши дані про бізнес та об’єкт.
4. Ознайомтесь із декларацією та підпишіть електронним підписом.
Нагадаємо, рішення про запуск єДозволу Кабмін ухвалив 5 липня 2024 року.
Джерело: Урядовий портал
6 лютого
Як установлюватимуть причинний зв’язок смерті з профзахворюванням: проєкт наказу МОЗ
СПО профспілок опублікувало проєкт наказу МОЗ «Про затвердження Інструкції про встановлення причинного зв’язку смерті з професійним захворюванням».
👉 Оновлені критерії направлення на ОПФО
Мета проєкту — визначити порядок встановлення причинного зв’язку смерті з професійним захворюванням, трудовим каліцтвом aбo іншим ушкодженням здоров’я в рамках оцінювання повсякденного функціонування особи (ОПФО).
Це пов’язано з ліквідацією МСЕК і тим, що з 2025 року функціонує нова система ОПФО.
Проєкт акта пропонує:
- затвердити нову Інструкцію про встановлення причинного зв’язку смерті із професійним захворюванням;
- визнати таким, що втратив чинність, наказ МОЗ «Про затвердження Інструкції про встановлення причинного зв'язку смерті з професійним захворюванням (отруєнням) a6o трудовим каліцтвом» від 15.11.2005 № 606.
Оскільки проєкт акта стосується питання прав осіб з інвалідністю, його мають погодити, зокрема, уповноважені з прав осіб з інвалідністю, всеукраїнські громадські організації осіб з інвалідністю, міністерства, спілки, ПФУ, Держпраці тощо.
Джерело: СПО об’єднань профспілок
6 лютого
Воєнний стан та загальну мобілізацію знову продовжили
6 лютого 2025 року газета «Голос України» опублікувала:
- Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.01.2025 № 4220-IX — набув чинності з дня опублікування;
- Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації» від 15.01.2025 № 4221-IX — буде чинним з 8 лютого 2025 року.
Як організувати роботу працівників і підприємств під час воєнного стану
Документи продовжують дію воєнного стану та загальної мобілізації на 90 днів — з 8 лютого до 9 травня 2025 року.
Нагадаємо, попередній раз воєнний стан і мобілізацію продовжували в листопаді 2024 року.
Джерело: ВРУ
5 лютого
Актуальні теми в лютневому номері «Довідника спеціаліста з охорони праці»
Шановні колеги!
У лютневому номері продовжимо знайомити вас із можливостями е-журналу та розкажемо про функцію «Мої закладки». За її допомогою зможете зберігати в закладках корисні та цікаві статті, які хочете мати під рукою. Це зручно, тому що на пошук і відкриття статті підуть лічені секунди.
Які статті додати в закладки, залежить від ваших інтересів, специфіки вашого підприємства. Можливо — статтю «Психіатричні огляди працівників за оновленим Порядком». Також зверніть увагу на поради експерта щодо домедичної допомоги за різкого погіршення здоров’я. Такі знання можуть урятувати життя людини.
Якщо керівник доручив вам займатися питаннями екології, то вам стане в пригоді стаття «Як вести облік відходів на підприємстві».
Чимало корисної інформації знайдете у відповідях експертів на запитання ваших колег. Наприклад:
- які обов’язки СОП щодо забезпечення працівників ЗІЗ;
- чи вважати витратами на охорону праці кошти на медогляди працівників;
- чи потрібна група з електробезпеки водіям-далекобійникам;
- чи має право ДСНС перевіряти документи, якщо підприємство відсутнє в плані перевірок.
Отже, читайте журнал, користуйтеся фішками його електронного формату — і тоді Довідник стане вашим робочим інструментом та надійним помічником.
4 лютого
Нормативні зміни в лютому
Набирають чинності
01.02.2025 |
|
Будівельні матеріали |
|
Дорожньо-будівельні матеріали |
|
Інформаційні технології |
|
Військова справа |
|
Енергетика |
|
Метрологія |
|
Форми звітності |
|
Законодавчі акти України |
|
03.02.2025 |
|
Законодавчі акти України |
|
20.02.2025 |
|
Законодавчі акти України |
|
Форми звітності |
|
22.02.2025 |
|
Законодавчі акти України |
|
28.02.2025 |
|
Законодавчі акти України |
|
Втрачають чинність
01.02.2025 |
|
Будівництво |
|
Інформаційні технології |
|
Законодавчі акти України |
|
Форми звітності |
|
02.02.2025 |
|
Будівництво |
|
Пожежна безпека |
|
Машинобудування |
|
Харчова промисловість |
|
Побутова техніка |
|
15.02.2025 |
|
Інформаційні технології |
|
Джерело: ЛІГА:ЗАКОН, Будстандарт
31 січня
Утримання укриттів: покарання для порушників від штрафу до позбавлення волі
Президент підписав Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо запровадження відповідальності за порушення вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту» від 09.01.2025 № 4200-IX (законопроєкт № 9362-1; далі — Закон).
Як облаштувати споруди цивільного захисту
Закон, зокрема, доповнив новими статтями:
► КпАП — статтею 175-3 «Порушення встановлених законодавством вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту»:
Порушення |
Санкції |
Незабезпечення безперешкодного доступу громадян до об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту |
штраф від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ) |
Порушення вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд ЦЗ, що призвело до неготовності їх використання за призначенням |
штраф від 150 до 300 НМДГ |
Діяння, що вказані вище, вчинила особа, яка протягом року сплачувала адміністративне стягнення за такі самі правопорушення |
штраф від 300 до 500 НМДГ |
► Кримінальний кодекс — статтею 270-2 «Порушення встановлених законодавством вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту».
Санкції статті передбачають позбавлення волі на строк від 3 до 8 років за:
— порушення вимог законодавства щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд ЦЗ
або
— незабезпечення безперешкодного цілодобового доступу населення до захисних споруд ЦЗ у разі оголошення сигналу повітряної тривоги, що призвело до загибелі людей чи інших тяжких наслідків.

- Цивільний захист напідприємстві: відповідаємоназапитання
- Чи потрібно забезпечувати ЗІЗ формування з обслуговування протирадіаційного укриття
- Вимоги до укриттів і дії під час повітряної тривоги в ЗДО
- Чи зобов’язані працівники йти до бомбосховища під час повітряної тривоги
- Як забезпечити захист працівників, які не можуть залишити робоче місце під час повітряної тривоги
Закон набуде чинності з 1 лютого 2025 року.
Джерело: ВРУ
30 січня
Штрафи за непрацевлаштування осіб з інвалідністю: хто сплачуватиме
Роботодавці, котрі не виконали норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю за 2024 рік, повинні до 15 квітня 2025 року сплатити адміністративно-господарські санкції. Нові механізми для працевлаштування осіб з інвалідністю: прийнято закон
Якщо є помилки, що впливають на суму штрафу, роботодавець має змогу до 31 березня 2025 року внести відповідні зміни у Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Після цієї дати зміна показників не вплине на суму санкцій.
Для того щоб визначити розмір адміністративно-господарських санкцій, враховуйте кількість працівників на підприємстві:
- понад 15 осіб — середня річна заробітна плата за кожне незайняте робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю;
- від 8 до 15 осіб — половина середньої річної заробітної плати.
29 січня
«Укрпошта» матиме власний банк
Уряд передав акції Pinbank, що раніше належали російським олігархам, до Мінрозвитку з наступною передачею їх «Укрпошті». Цей крок спрямований на те, щоб українці, які не користуються цифровими інструментами, могли отримувати банківські послуги.
«Зимова підтримка»: програми допомоги українським родинам
Із «Укрпошта Банком» будуть доступними базові фінансові послуги — відкриття рахунків, платежі тощо — там, де немає чи недостатньо банківських відділень. Йдеться насамперед про важкодоступні віддалені та наближені до зони бойових дій і звільнені території. ⠀
Після того як Рада ухвалить законопроєкт №12044 щодо розвитку фінансової інклюзії, відкриється можливість отримувати фінансові послуги вдома. Це передусім стосується людей з інвалідністю.
«Укрпошта Банк» також дасть можливість державі за наступні три-п’ять років заощадити понад 5 млрд грн на доставці пенсій і соціальних виплат.
Джерело: «Укрпошта»
28 січня
Як власникам ТЗ простіше зняти його з обліку, перереєструвати та отримати посвідчення водія
У застосунку «Дія» відновлено послугу перереєстрації авто.
А Кабмін постановою від 21.01.2025 № 59 (далі — Постанова № 59) уніс зміни до:
- Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами — від 08.05.1993 № 340;
- Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів — від 07.09.1998 № 1388.
Як експлуатувати транспортні засоби взимку
► Українці знову мають змогу купувати та продавати транспортні засоби (ТЗ) онлайн, без відвідування сервісних центрів. Послуга в «Дії» дає змогу перереєструвати легкові автомобілі, мотоцикли та мопеди за кілька кліків. Процес автоматизований: система самостійно перевіряє ТЗ і документи учасників угоди, а новий техпаспорт і номерні знаки власник отримає поштою.
Алгоритм: як продати авто через «Дію» 1) зайдіть у розділ «Послуги» та виберіть «Продати транспортний засіб»; |
Покупець зможе залишити старий номерний знак чи замовити новий, а ще замовити доставлення номерів і техпаспорта на відділення Укрпошти. Скористатися послугою можуть фізичні особи, юридичні особі та фізичні особи-підприємці.
► Зміни, затверджені Постановою № 59, зокрема, запроваджують можливість вибрати оператора поштового зв’язку, який за бажанням особи та за додаткову плату доставить:
- посвідчення водія;
- свідоцтво про реєстрацію ТЗ;
- номерні знаки.
Раніше таку процедуру здійснював виключно призначений оператор поштового зв’язку — АТ «Укрпошта».
Уряд також надав право власникам знімати ТЗ з обліку, якщо вони тимчасово не беруть участі в дорожньому русі на території України. У разі коли ТЗ знімають з обліку, у свідоцтві про реєстрацію (технічному паспорті) або на копії реєстраційної картки роблять відповідний запис. Механізм розрахований для людей, які користуються ТЗ сезонно або тимчасово не використовують їх.
Власник ТЗ, який зняли з обліку, зобов’язаний здати номерні знаки, крім індивідуальних, до сервісного центру МВС, де він отримає номерні знаки для разових поїздок. Номерні знаки залишаються за ТЗ, якщо власник оплатив послуги з їх відповідального зберігання.
Нові правила набудуть чинності через шість місяців після публікації Постанови № 59 — у липні 2025 року.
28 січня
Накопичувальні пенсії 2025: основні зміни та нововведення
Законодавчу базу для впровадження накопичувальної пенсійної системи в Україні планують ухвалити у 2025 році, а розпочати перші накопичення — у 2026 році. Про це повідомила міністр соцполітики Оксана Жолнович під час пресконференції.
Міністерка соціальної політики Оксана Жолнович повідомила, що наразі триває погодження документа з усіма центральними органами виконавчої влади, а також узгодження фінансових показників з Міністерством фінансів. Вона наголосила, що законопроєкт планують внести до Верховної Ради найближчими місяцями, щоб забезпечити законодавчу основу цього року та розпочати технічну підготовку.
Зокрема, важливою складовою є те, щоб накопичувальна пенсійна система була економічно вигідною для громадян, оскільки частина відрахувань використовується на адміністративні витрати. Для зменшення витрат на адміністрування передбачається розробка ефективних ІТ-сервісів, що дозволить зробити систему більш прозорою та доступною.
Вже у 2025 році планується запровадження законодавчої бази для накопичувальної пенсійної системи, а також розробка ІТ-системи та створення концептуально нової моделі Державного накопичувального фонду. Перші накопичення планується розпочати у 2026 році.
У лютому 2025 року пенсійні виплати не переглядатимуться. Планова індексація пенсій в Україні очікується у березні 2025 року.
Джерело: Мінфін
27 січня
Набув чинності Технічний регламент щодо безпечності хімічної продукції
26 січня 2025 року набрав чинності Технічний регламент щодо безпечності хімічної продукції, затверджений постановою КМУ від 23.07.2024 № 847 (далі — Постанова № 847; Технічний регламент).
Документ розроблений на основі європейського Регламенту № 1907/2006 щодо реєстрації, оцінки, авторизації і обмеження хімічних речовин (REACH) і формує національну систему управління хімічною продукцією за євростандартами.
В Україні діятиме реєстр загроз хімічній безпеці
Мета Постанови № 847 — забезпечити високий рівень захисту здоров’я людей і довкілля від потенційних ризиків, пов’язаних із хімічними речовинами, і сприяти їх вільному обігу.
Дія Технічного регламенту поширюється на хімічну продукцію, яка імпортується, надається на ринку або виробляється на території України. Це стосується продукції, що використовують у засобах для чищення, фарбах, косметичних продуктах, одязі, меблях та електроприладах. Вимоги документа застосовуються як до хімічних речовин окремо, так і у сумішах, і в продуктах.
Якщо хімічна продукція не відповідає вимогам Технічного регламенту, її не можна надавати на ринку України.
Постанова № 847 передбачає перехідний період. Протягом нього хімічна продукція, яка була надана на ринку до того, як набрав чинності Технічний регламент, і яка не відповідає його вимогам, надається на ринку протягом року, тобто до 26.01.2026 року.
- В Україні діятиме реєстр загроз хімічній безпеці
- Діють нові правила використання особливо небезпечних хімічних речовин
- Рада ухвалила закон, що посилює контроль за промисловим забрудненням
- Порядок дій роботодавця у разі впливу хімічних речовин на працівників
- Як безпечно працювати в хімічних лабораторіях
Компанії, які виробляють або імпортують хімічну речовину, зокрема у складі іншої хімічної продукції, у обсягах понад 1 тонну на рік, повинні зареєструвати цю речовину. Державну реєстрацію здійснює Міндовкілля на підставі заяви.
Для хімічних речовин, які підлягають державній реєстрації та надаються на ринку України у кількості щонайменше 10 тонн на рік для одного заявника, проводять оцінку безпечності хімічної речовини та формують звіт за її результатами.
Державна реєстрація хімічної речовини, зареєстрованої в Євросоюзі, здійснюється за спрощеною процедурою.
Для небезпечної хімічної продукції постачальник за запитом споживача або розповсюджувача повинен надавати своєму паспорт безпечності хімічної продукції.
24 січня
Безплатна перекваліфікація жінок за професією водійки вантажівки та автобуса: стартував набір
Reskilling Ukraine у партнерстві з Мінекономіки оголошує новий набір на безплатні програми перекваліфікації для жінок. У межах програми OnTrack жінки опануватимуть професії водійки вантажного та пасажирського транспорту.
Зміни до Положення про медогляд водіїв ТЗ
Навчання складається з теорії онлайн і практичних занять в одному з трьох міст України: Києві, Кременці або Тернополі. Окрім водіння, учасниці програми проходять тренінг з надання першої домедичної допомоги, відвідують компанії та підприємства. Тривалість навчання — 6 тижнів.
Для того щоб взяти участь у відборі, потрібно заповнити анкету до 15 лютого 2025 року за посиланням.
Проживання та харчування на час практики забезпечує Reskilling Ukraine. Проєкт, спрямований на підтримку професійного розвитку жінок і ветеранів України, реалізовує шведська неприбуткова організація Beredkspalsyftet.
Вимоги до кандидаток на участь в програмі:
- наявність водійського посвідчення категорії B;
- досвід водіння не менше ніж три роки;
- мотивація змінити професію.
Джерело: Мінекономіки
23 січня
Коли підприємству залучати експерта з радіаційного захисту
Положення про експерта з радіаційного захисту КМУ затвердив постановою від 24.12.2024 № 1493 (далі — Положення).
Документ установлює кваліфікаційні характеристики експертів з радіаційного захисту (далі — експерти), вимоги до обсягу знань і практичних навичок, досвіду роботи, напрямів компетенції тощо.
Який порядок дій у разі радіаційної небезпеки
Юридичні та фізичні особи, суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, органи державної влади залучають експертів на цивільно-правових засадах для того, щоб вони надавали рекомендації з питань забезпечення радіаційного захисту персоналу та населення.
Якщо залучатимете експерта на основі трудового договору, він виконуватиме функції особи, відповідальної за радіаційний контроль на робочих місцях, забезпечення радіаційного захисту й безпеки.
Рекомендації з питань забезпечення радіаційного захисту персоналу та населення, що надає експерт, включають, зокрема, питання:
- встановлення граничних доз опромінення;
- класифікації робочих місць та робочих зон, де існує ризик впливу іонізуючого випромінювання на персонал та населення, і зон спостереження;
- радіаційний контроль робочого місця і індивідуальний дозиметричний контроль;
- радіаційний моніторинг довкілля;
- засоби індивідуального захисту та заходи з колективного захисту;
- спостереження за станом здоров’я персоналу;
- заходи із запобігання аварійним ситуаціям та аваріям;
- готовність до аварійних ситуацій та реагування на них;
- розслідування і аналіз аварійних ситуацій та аварій;
- заходи, пов’язані з поводженням з радіоактивними відходами.
Положення набере чинності 27 червня 2025 року, крім пунктів 13, 14, 16 та 17, які набрали чинності 27 грудня 2024 року.
22 січня
Реформа МСЕК: Що таке рішення експертної команди з ОПФО
Із 1 січня 2025 року в Україні МСЕК замінили команди лікарів-практиків і почала функціонувати система оцінювання повсякденного функціонування особи (ОПФО).
Як отримати послуги з ОПФО за кордоном
Рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи (ЕКОПФО) — це документ, який експертна команда ухвалює після аналізу стану здоров’я людини, ступеня порушень функціонування та її потреб.
Етапи ухвалення рішення передбачають:
- Включення справи до черги.
- Оцінювання експертною командою.
- Ухвалення рішення.
- Отримання рішення.
- Оскарження рішення.
Рішення є підсумком комплексного оцінювання і містить висновки та рекомендації, спрямовані на забезпечення необхідної підтримки.
Джерело: МОЗ
21 січня
Як знизити травмування працівників в умовах воєнного стану
В умовах воєнного стану питання безпеки працівників набуває особливої актуальності. Роботодавець не лише відповідає за створення належних умов праці, але й має дотримуватись ряду профілактичних заходів, спрямованих на уникнення або мінімізацію наслідків потенційних небезпек. Такі дії допомагають забезпечити конституційні права працівників навіть у складних умовах, коли обставини швидко змінюються.
Основними заходами щодо запобігання нещасним випадкам внаслідок ведення бойових дій під час виконання працівниками трудових обов’язків є:
- проведення інструктажів для працівників щодо заходів безпеки під час повітряної тривоги;
- забезпечення дієвого контролю за неухильним виконанням працівниками заходів, передбачених у разі отримання сигналу «Повітряна тривога»;
- проведення навчання щодо надання першої домедичної допомоги потерпілим внаслідок ведення бойових дій;
- забезпечення безоплатно засобами індивідуального захисту (спеціальним одягом, взуттям тощо) за встановленими нормами (наказ Міністерства соціальної політики України від 29.11.2018 № 1804).
Враховуючи реальність можливих ризиків для працівників, роботодавець може додатково, понад встановлені норми, видавати певні засоби індивідуального захисту, зокрема, бронежилети, захисні каски, протигази тощо.
Реалізація цих заходів є важливим кроком для збереження життя та здоров’я працівників, а також забезпечення стабільної роботи підприємств у складних умовах.
Джерело: ПФУ
20 січня
Реформа МСЕК: Оновлено картки адмінпослуг соціального характеру
Із 1 січня 2025 року замість застарілої МСЕК працює нова система оцінювання повсякденного функціонування людини. Мінсоцполітики комплексно переглянуло та наказом від 14.01.2025 № 10-Н (далі — Наказ) затвердило нові типові інформаційні картки адміністративних послуг соціального характеру.
Ліквідація МСЕК: визначено перелік закладів з експертними командами
Наказ затверджує 76 типових інформаційних карток. Так, актуалізовано 43 картки, раніше затверджених наказом Мінсоцполітики від 30.10.2023 № 413-Н, зокрема 18 — у контексті змін реформи МСЕК.
Серед карток — оновлена типова інформаційна картка адмінпослуги «Видача направлення на забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших категорій осіб».
Раніше для того щоб надати таку послугу, центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) приймали виключно паперові документи, які потім передавали до територіальних відділень Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. Відтепер дані одразу вноситимуться в Єдину інформаційну систему соціальної сфери (ЄІССС).
Алгоритм дій реєстрації заяви про забезпечення засобом реабілітації в ЄІССС один і той самий як для працівників ЦНАП, так і для працівників органів соціального захисту населення.
Джерело: Мінсоцполітики
