Що нового
28 березня
Дистанційна й надомна робота: Рада ухвалила закон
Які обов՚язки з ОП включити до посадових інструкцій
Парламент ухвалив у цілому проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо удосконалення правового регулювання окремих питань надомної та дистанційної роботи» (законопроєкт № 10164-1; далі — Закон).
Документ регламентує питання:
- службових відряджень надомних і дистанційних працівників, які працевлаштовані за трудовим договором;
- переведення одного з батьків дитини до 14 років, яка навчається в закладах загальної середньої освіти дистанційно, не тільки на дистанційну, але й на надомну роботу.
Надомна робота — це форма організації праці, за якої робота працівник виконує роботу за місцем проживання або в інших визначених ним приміщеннях. Такі приміщення характеризуються наявністю закріпленої зони, технічних засобів, необхідних для виробництва продукції, надання послуг, виконання робіт або функцій, передбачених установчими документами, але поза виробничими чи робочими приміщеннями роботодавця (ст. 60-1 КЗпП).
Дистанційна робота — це форма організації праці, за якої працівник виконує роботу поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, у будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ст. 60-2 КЗпП).
Ідея увести в чинне законодавство таку норму виникла у зв’язку з тим, що триває військова агресія рф проти України, тому заклади загальної середньої освіти змушені перебувати на змішаній формі навчання — очно-дистанційній. Така ситуація є виправданою з огляду на безпеку для дітей і педагогічних працівників, однак створює труднощі для батьків.

Норма Закону діятиме не лише у період воєнного часу, а й на постійній основі.
Джерело: Офіційний вебпортал ВРУ
28 березня
Навіщо потрібен девіз до Всесвітнього дня охорони праці 2025
Щороку 28 квітня понад 100 країн світу відзначають Всесвітній день охорони праці, започаткований Міжнародною організацією праці (МОП) для привернення уваги суспільства та влади до питань безпеки на робочих місцях.
Історія Всесвітнього дня охорони праці бере початок від Дня вшанування пам'яті працівників, які загинули на роботі, вперше відзначеного американськими та канадськими робітниками у 1989 році. У 1996 році МОП підтримала ініціативу Міжнародної конфедерації вільних профспілок щодо визнання 28 квітня Всесвітнім днем охорони праці, і офіційно він відзначається з 2003 року.
Щороку МОП визначає девіз Всесвітнього дня охорони праці, яка відображає актуальні виклики у сфері безпеки та гігієни праці. У 2025 році девізом обрано: «Революційні підходи до здоров'я і безпеки: роль ШІ та цифровізації на роботі» (Revolutionizing health and safety: the role of AI and digitalization at work).
Щорічний девіз до Всесвітнього дня охорони праці вперше запровадили для того, щоб привернути увагу до найважливіших викликів у сфері безпеки та здоров'я на робочих місцях. Його головна мета — акцентувати увагу урядів, роботодавців і працівників на актуальних проблемах охорони праці та сприяти їх розв'язанню.
Для чого існує девіз до Дня охорони праці
- Визначення пріоритетів. Щороку змінюються виклики у сфері безпеки праці — від впливу кліматичних змін до цифровізації та штучного інтелекту. Девіз допомагає сфокусуватися на найбільш актуальних питаннях.
- Підвищення обізнаності. Головна тема року стає приводом для дискусій, освітніх кампаній і заходів, які сприяють розповсюдженню знань серед працівників та роботодавців.
- Стимулювання дій. Завдяки девізу компанії та організації впроваджують нові ініціативи та вдосконалюють політику охорони праці, підлаштовуючись під сучасні реалії.
- Глобальна координація. Девіз сприяє міжнародному діалогу, об'єднуючи зусилля різних країн у сфері покращення умов праці та зменшення виробничих ризиків.
Таким чином, девіз не просто є символічною темою року, а виконує важливу функцію в підвищенні рівня безпеки на робочих місцях у всьому світі.
28 березня
Україна знову перейде на літній час
У ніч із 29 на 30 березня 2025 року о 03:00 відбудеться перехід на літній час. Годинники потрібно буде перевести на одну годину вперед. Сучасні електронні пристрої зроблять це автоматично.
Час відпочинку й права працівників
Минулого року Верховна Рада прийняла Закон України «Про обчислення часу в Україні» від 16.07.2024 № 4201, який передбачає скасування сезонного переведення годинників. Проте Президент цей закон не підписав.
Оскільки закон ще не набув чинності, перехід на літній час відбудеться згідно з постановою КМУ від 13.05.1996 № 509 «Про порядок обчислення часу на території України».
Якщо Президент підпише закон, який скасує переведення годинників двічі на рік, Україна більше не переходитиме на літній час, а залишиться на єдиному київському часі — UTC+2.
27 березня
Уряд спростив порядок отримання пенсій і страхових виплат
Уряд спростив порядок отримання пенсій і страхових виплат для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), а також для громадян України, які перебувають за кордоном і на тимчасово окупованих територіях.
Державне пенсійне страхування: як збільшити власні виплати
Раніше деякі категорії пенсіонерів — особи, які отримали довідку ВПО до 24 лютого 2022 року, і громадяни, які виїхали за кордон або проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), — мали окремий алгоритм отримання пенсійних виплат. Це ускладнювало отримання коштів.
Уряд ухвалив зміни, які врегульовують цю ситуацію і встановлюють єдині умови виплати пенсій для всіх громадян України, незалежно від їх місцезнаходження. Відтепер такі пенсіонери можуть отримати свої пенсії на рахунок будь-якого банку, а не лише Ощадбанку, як було до цього.
Щоб отримати пенсійні виплати, громадяни, які тимчасово проживають за кордоном або проживають на ТОТ, повинні раз на рік до 31 грудня проходити фізичну ідентифікацію. Пенсіонери, які проживають на ТОТ, мають здійснювати мінімум одну фінансову операцію на своєму рахунку кожні шість місяців. Умова — у ці пів року пенсіонери не проходили фізичну ідентифікацію.
Громадяни на ТОТ і ті, хто виїхав зі ТОТ, отримуватимуть пенсії за умови підтвердження інформації про те, що вони не одержують пенсії від рф. Для цього необхідно написати заяву в довільній формі про неодержання пенсії від рф і подати до ПФУ.
Пройти фізичну ідентифікацію можна:
- офлайн — якщо особа перебуває в Україні на підконтрольній території і має можливість звернутись особисто;
- онлайн — якщо особа перебуває за кордоном або на ТОТ.
Які документи потрібні:
|
Спосіб №1. Особисто відвідати орган ПФУ або банк, де відкрито пенсійний рахунок. Громадяни за кордоном можуть звернутись до закордонної дипломатичної установи України та отримати документ про посвідчення факту, що особа є живою. Потім написати заяву в довільній формі про продовження виплати пенсій та разом із документом відправити поштою на відділення ПФУ за місцем реєстрації.
Спосіб №2. Віддалено авторизуватись в електронному кабінеті ПФУ за допомогою «Дія.Підпис» (Дія ID, інструкція створення — за посиланням ).
Спосіб №3. Пройти ідентифікацію по відеозв’язку, Для цього:
1. Зайти на портал електронних послуг ПФУ.
2. Натиснути на вкладку «Ідентифікація у режимі відеоконференцзв’язку» у верхній частині екрана.
3. Заповнити всі позначені зірочкою поля форми, яка зʼявиться на екрані, а саме:
- ввести особисті дані й дані документу, що посвідчує особу;
- надати адресу електронної пошти та номер телефону для звʼязку з фахівцем ПФУ;
- обрати зручний спосіб проведення відеоідентифікації через: Google Meet, Signal, Skype, Telegram, Viber, WhatsApp або Zoom;
- вказати, якщо ви перекладу жестовою мовою чи фізичного супроводу персонального помічника/асистента.
4. Дати згоду на передачу особистих даних та натиснути «Подати заяву».
Відеоідентифікація відбувається не раніше ніж за 10 робочих днів і не пізніше ніж 30 календарних днів із дати подання заяви. Працівник ПФУ зв’яжеться з особою, що подала заяву, щоб узгодити час і спосіб проведення відеоідентифікації.
Під час відеоідентифікації відеозображення повинно давати змогу розпізнати одержувача / представника / помічника та деталі ідентифікаційного документа (фото, дані).
Якщо особа не пройшла ідентифікацію, на її банківський рахунок / картку пенсія не перераховуватиметься. ПФУ ухвалить рішення про поновлення виплати пенсії, якщо особа пройшла фізичну ідентифікацію протягом року з дати припинення виплати.
Джерело: Мінсоцполітики
26 березня
До 15 квітня роботодавці повинні сплатити штраф за непрацевлаштування осіб з інвалідністю
Роботодавці, котрі не виконали норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю за 2024 рік, повинні до 15 квітня 2025 року сплатити адміністративно-господарські санкції від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд).
Нові механізми для працевлаштування осіб з інвалідністю: прийнято закон
Розрахунки надсилає Пенсійний фонд України (ПФУ) через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на вебпорталі електронних послуг ПФУ протягом п’яти календарних днів з дня їх одержання від Фонду.
Відповідні дані відображаються у формі квитанцій протягом трьох робочих днів з дня їх надсилання на порталі послуг ПФУ в особистому кабінеті.
Порушення термінів сплати тягне за собою нарахування пені: 120% річних облікової ставки НБУ (ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 01.01.2025 № 875-XII).
Розмір адміністративно-господарських санкцій визначає кількість працівників на підприємстві:
- понад 15 осіб — середня річна заробітна плата за кожне незайняте робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю;
- від 8 до 15 осіб — половина середньої річної заробітної плати.
Суму адміністративно-господарських санкцій роботодавці сплачують відділенням Фонду за місцем їх держреєстрації як юросіб або ФОПів на рахунки, відкриті в органах Держказначейства. Уточнити реквізити для сплати можна у відповідному відділенні Фонду.
Джерело: ПФУ, Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю
25 березня
Як підготувати сільськогосподарську техніку до експлуатації
Із початком сезону польових робіт фахівці Держпраці нагадали аграріям про необхідність перевірити техніку на безпечність, приділити увагу питанням безпеки праці та профілактиці виробничого травматизму.
Техобслуговування сільськогосподарської техніки в польових умовах
Щоб уникнути нещасних випадків під час роботи з сільськогосподарськими машинами, дотримуйтеся правил:
- оцініть ризики роботи з технікою в польових умовах;
- вивчіть інструкції з охорони праці та рекомендації заводів-виробників;
- перевірте справність гальм, коліс, ременів, вузлів, агрегатів і робочих деталей;
- закрийте кожухами всі обертові й рухомі частини машин;
- перевірте наявність і термін дії медичної аптечки та вогнегасника.
Завантажуйте сівалки і садильні машини насінням, садивним матеріалом та добривами механізованим способом. Ручне завантаження допускається лише тоді, коли зупинили посівний або садильний агрегат та вимкнули двигун трактора.
Щоб запобігти травмуванню працівників:
- дотримуйтеся вимог законодавства з безпеки праці;
- проводьте навчання та перевірки знань із питань охорони праці;
- забезпечте працівників ЗІЗ;
- організовуйте медичні огляди;
- проводьте атестацію робочих місць за умовами праці;
- запровадьте психосоціальну підтримку працівників.
Заборонено експлуатувати несправну техніку. Зокрема, не використовуйте трактори без електростартера та техніку без системи блокування запуску двигуна при ввімкненій передачі.
Джерело: Держпраці
24 березня
Який девіз Всесвітнього дня охорони праці у 2025 році?
За рішенням Міжнародної організації праці (далі — МОП) 28 квітня відзначається Всесвітній день охорони праці.
Щороку МОП визначає тему (девіз) Всесвітнього дня охорони праці. З урахуванням обраної теми підприємства розробляють та проводять заходи з нагоди Дня охорони праці. Їх масштаб та наповнення залежать від розмірів підприємства й кількості працівників.
Охорона праці на підприємстві: гарячі запитання – чіткі відповіді!
Всесвітній день охорони праці 2025: девіз
У 2025 році девіз до Всесвітнього дня охорони праці став: «Революційні підходи до здоров’я і безпеки: роль ШІ та цифровізації на роботі».» (Revolutionizing health and safety: the role of AI and digitalization at work).
Ця тема висвітлюватиме вплив новітніх технологій на безпеку та гігієну праці, зокрема:
- передові роботизовані системи,
- штучний інтелект (AI) і машинне навчання,
- екзоскелети,
- безпілотні літальні апарати (БПЛА),
- Інтернет речей (IoT),
- віртуальну та доповнену реальність.
Кампанія також зверне увагу на сучасні методи роботи, зокрема автоматизацію завдань, аналіз великих даних, використання інтелектуальних цифрових систем та управління працівниками за допомогою штучного інтелекту.
Окрім того, розглядатимуться нові форми зайнятості, такі як робота на цифрових платформах, а також віддалена, гібридна та дистанційна робота.
МОП підготує доповідь та інші інформаційні матеріали, що аналізуватимуть ці важливі питання. У них буде розглянуто, як цифрова трансформація впливає на безпечні та здорові умови праці, а також які заходи вже вживають уряди, роботодавці, працівники та інші зацікавлені сторони для подолання нових викликів.
За матеріалами МОП
21 березня
Як діяти, якщо нещасний випадок стався в умовах воєнного стану
Розслідування нещасних випадків, що сталися в районі воєнних (бойових) дій під час виконання трудових обов’язків за обставин, які не належать до воєнних (бойових) дій, проводить комісія (спеціальна комісія).
Розслідування нещасних випадків в умовах війни: практичні поради
Склад комісії визначають пункти 13 і 15 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 № 337 (далі — Порядок).
Якщо роботодавець не має можливості утворити комісію та забезпечити проведення розслідування нещасного випадку, таке розслідування зобов’язаний провести територіальний орган Держпраці за місцем настання нещасного випадку або місцезнаходженням суб’єкта господарювання (п. 141-16 Порядку).
Якщо неможливо утворити комісію та провести розслідування (спеціальне розслідування) через загрозу життю та здоров’ю членам комісії, пов’язану з веденням воєнних (бойових) дій або надзвичайними ситуаціями техногенного або природного характеру, роботодавець та територіальний орган Держпраці в максимально можливому обсязі збирають, фіксують та систематизують інформацію про нещасний випадок на виробництві. Мета — провести подальше розслідування відповідно до вимог Порядку після припинення воєнних (бойових) дій або заходів правового режиму надзвичайного стану (п. 141-27 Порядку).
У разі загрози життю та здоров’ю членам комісії (спеціальної комісії) під час проведення розслідування, що вже розпочалося, його може зупинити наказом роботодавець, Держпраці або її територіальний орган, який утворив комісію, з підстав ведення воєнних (бойових) дій або ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та продовжити на період до припинення воєнних (бойових) дій або заходів правового режиму надзвичайного стану (п. 141-28 Порядку).
Джерело: ПФУ
20 березня
Запрацював перший в Україні ЧАТ для консультацій з питань охорони праці
Для всіх передплатників VIP-тарифу системи «Експертус Охорона праці» відтепер доступний не тільки сервіс розгорнутих письмових консультацій, а й ШВИДКИЙ ЧАТ (15-30 хв. на відповідь).
Потрібна термінова консультація чи допомога з пошуком документів у системі «Експертус Охорона праці»? Тепер це стало ще простіше! Чат працює з понеділка по п'ятницю, з 9:00 до 18:00, а ваш запит отримає відповідь вже через 15-30 хвилин, якщо відповідь є в Системі. Не пропустіть шанс отримати експертну допомогу в будь-який момент.
Скористайтеся онлайн-чатом, якщо:
- ваша робоча ситуація не потребує глибокого аналізу;
- вам необхідно знайти в Експертус Охорона праці опис робочої ситуації, офіційний документ, форму, зразок, довідку тощо;
- маєте запитання про роботу експертно-правової системи «Експертус Охорона праці» чи про те, як її придбати.
👉Читайте детально, як скористатися онлайн-чатом
20 березня
Держпраці рекомендує включати положення про психосоціальну допомогу до колдоговорів
Фахівці Держпраці нагадують, що стрес, психологічні травми й інші проблеми, з якими стикаються люди, не лише погіршують якість їхнього життя, але й знижують продуктивність праці, підвищують ризики нещасних випадків на роботі.
З огляду на це посадовці рекомендують роботодавцям впроваджувати психологічну підтримку на робочих місцях, щоб сформувати психологічно безпечне середовище.
Психосоціальна підтримка у воєнний і післявоєнний час
Психосоціальна допомога дає змогу управляти ризиками для психічного здоров’я та підтримувати працівників, які цього потребують. Навчання навичкам психосоціальної допомоги може принести користь підприємствам у всіх галузях. Це підвищує рівень інформованості працівників щодо підтримки ментального здоров’я, надає можливість перенаправити людину для отримання фахової допомоги.
Фахівці Держпраці рекомендують включити положення щодо психосоціальної допомоги на роботі до колективних договорів і угод. Психосоціальна допомога може бути складовою частиною загальної програми психосоціальної підтримки на робочому місці.
19 березня
Безпечні умови праці: як знизити ризик ГРВІ на робочому місці
Домедична допомога за різкого погіршення здоров’я
Заходи профілактики вірусних інфекцій є важливим елементом системи охорони праці та повинні бути невід'ємною частиною організації робочого процесу.
Що варто зробити для зниження ризику ГРВІ на робочому місці?
Організаційні заходи
- інформування працівників про симптоми ГРВІ та методи профілактики (плакати, інструктажі, електронні розсилки);
- перехід на дистанційну роботу для хворих або контактних осіб (за можливості);
- обмеження масових зборів та проведення нарад в онлайн-форматі.
Гігієнічні заходи
- регулярне провітрювання приміщень та вологе прибирання;
- дезінфекція поверхонь, до яких часто торкаються (дверні ручки, клавіатури, столи тощо);
- встановлення антисептиків у зонах загального користування;
- використання масок та респіраторів у період підвищеної захворюваності.
Підтримка здоров'я працівників
- організація вакцинації проти грипу для всіх охочих;
- збалансоване харчування, насичене вітамінами для зміцнення імунітету;
- заохочення до фізичної активності та здорового способу життя.
Контроль стану здоров'я
- щоденний моніторинг самопочуття працівників (температурний скринінг, самооцінка стану здоров'я);
- наявність медичних пунктів або можливість швидкого звернення до лікаря.
- гнучка політика щодо лікарняних – хворі працівники мають залишатися вдома.
Охорона праці: загальні вимоги до безпечних умов роботи
Звертаємо увагу на використання засобів індивідуального захисту на підприємстві (каски, рукавички, спецодяг), дотримання санітарно-гігієнічних норм у виробничих та офісних приміщеннях, контроль за умовами праці та оцінка ризиків на робочих місцях.
Джерело: dp.dsp.gov.ua
19 березня
З 28 серпня штатний розпис стане необов'язковим
Чому штатний розпис є обов’язковим зараз?
Відповідь на це запитання Держпраці надавала, посилаючись на норми Господарського кодексу України (далі – ГКУ).
Зокрема, ч. 3 ст. 64 ГКУ передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Для юросіб це документ обов’язковий, і створити його треба ще на початку діяльності, а далі вносити до нього зміни в разі потреби.
Штатний розпис є обов’язковим, навіть якщо на підприємстві працює одна людина, наприклад керівник.
На цю норму посилалося ще Мінпраці в листі від 27.06.2007 №162/06/187-07. І зазначало: затвердження штатного розпису на підприємстві є обов'язковим, і відсутність останнього слід вважати порушенням вимог законодавства про працю, за яке роботодавець може нести адміністративну відповідальність відповідно до частини 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Для фізичних осіб-роботодавців ГКУ не передбачає такої вимоги. Тому думки контролюючих органів щодо необхідності складання штатного розпису для ФОП були неоднозначними. Однак, щоб уникнути суперечок під час перевірок, ФОПам рекомендується мати штатний розпис.
Законотворці ухвалили рішення змінити ключовий аспект цієї вимоги — скасувати ГКУ та запровадити перехідний період до впровадження повноцінної заміни. У цей період питання ведення господарської діяльності регулюватиметься новим Законом України від 09.01.2025 №4196-IX. Водночас обов'язок складати штатний розпис у цьому законі не згадується.
Що буде далі із штатним розписом та чого чекати
ГКУ скасовують (а Закон №4196 вводиться в дію) з 28.08.2025.
Наразі складання штатного розпису та внесення до нього змін для актуалізації є обов’язком. З 28 серпня кожне підприємство вирішить, чи потрібен їм такий документ.
Підстави для вибору:
- Штатний розпис (як і статут підприємства) визначає організаційну структуру підприємства, встановлює чисельність працівників (принаймні кількість штатних одиниць). Це окремий документ, для внесення змін до якого не потребуються загальні збори засновників або інших органів управління підприємства (якщо інше не передбачено статутом). Це зведений документ, який містить інформацію про всі штатні одиниці, що дозволяє керівництву підприємства мати цілісну картину кадрової ситуації. Такий підхід спрощує ухвалення управлінських рішень щодо скорочення або розширення штату.
Штатний розпис містить оклади (тарифні ставки) штатних одиниць, що дозволяє:
- встановлювати розмір і форми оплати праці;
- контролювати виконання вимог трудового законодавства щодо мінімального розміру оплати праці в єдиному документі;
- планувати витрати підприємства на наступний рік, зокрема створювати резерви на оплату відпусток та інші витрати.
- Назви посад працівників у штатному розписі дозволяють контролювати виконання норм трудового законодавства в частині правильності найменувань посад. У разі потреби, цей документ дає змогу здійснити перейменування посад без порушень законодавства.
- Штатний розпис використовується при складанні кадрових наказів. Наприклад, для зазначення назви посади у наказі про прийняття на роботу та визначення розміру оплати праці вказується, що сума оплати встановлена згідно зі штатним розписом, адже цей документ є офіційним джерелом таких даних.
Джерело: ДЕБЕТ-КРЕДИТ
19 березня
Із 18 березня діють нові правила компенсації за робочі місця для осіб з інвалідністю
18 березня 2025 року набула чинності постанова КМУ від 21.02.2025 № 273. Документ уніс зміни до урядової постанови від 22.08.2023 № 893, яка регулює надання роботодавцям компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю.
Постанова № 273 виклала в новій редакції Порядок, який врегульовує надання компенсації. Тепер він має назву Порядок надання компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць / місць провадження господарської діяльності / незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю (далі — Порядок).
Діє оновлений Електронний кабінет особи з інвалідністю
Право отримати компенсацію матимуть заявники, які облаштували:
- робоче місце для особи з інвалідністю I або II групи, яка є застрахованою особою, яку працевлаштовано;
- робоче місце для працівника, який вийшов на роботу у зв'язку із звільненням з військової служби у запас/відставку на збережене місце роботи, посаду відповідно до ч. 3 ст. 119 КЗпП, та/або якого переведено за його згодою на іншу посаду в цього роботодавця і який є особою з інвалідністю;
- власне місце провадження діяльності — якщо заявником є особа з інвалідністю, яка розпочала або після звільнення з військової служби у запас/відставку продовжила свою діяльність як фізична особа-підприємець або фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Розмір компенсації за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю не може перевищувати:
|
Компенсацію за зверненням заявника надає регіональний центр зайнятості за:
- облаштування робочого місця / місця провадження діяльності для особи з інвалідністю;
- придбаний (придбані) допоміжний засіб (допоміжні засоби) для облаштування робочого місця / місця провадження діяльності для особи з інвалідністю.
Повний Перелік допоміжних засобів визначає додаток 1 до Порядку.
Читайте також Як залучити представника до оцінювання повсякденного функціонування особи
Заявку можна подати особисто в паперовій формі в центрі зайнятості або в електронній — за допомогою:
- офіційного веб-сайту Державного центру зайнятості;
- мобільного додатка Державної служби зайнятості;
- електронних комунікацій — надіслати заяву з накладенням кваліфікованого електронного або удосконаленого електронного підпису на офіційну адресу електронної пошти відповідного центру зайнятості;
- Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія).
Як подати заявку на компенсацію онлайн
1. Сформуйте заяву в довільній формі, придатній для сприйняття її змісту, відповідно до:
— додатку 2 до Порядку — для роботодавців;
або
— додатка 3 до Порядку — для ФОП, які є особами з інвалідністю, і осіб з інвалідністю, які провадять незалежну професійну діяльність).
Укажіть дані про працевлаштовану особу з інвалідністю та облаштоване робоче місце.
2. Додайте:
— скановані копії, фотокопії документів, що підтверджують працевлаштування особи з інвалідністю, її групу та купівлю обладнання для облаштування робочого місця;
— відомості про діяльність заявника, а також про всю незначну державну допомогу, яку він отримав протягом останніх трьох років, її форму та мету.
3. Перевірте сформовану заяву та підпишіть її електронним підписом.
4. Очікуйте на повідомлення про компенсацію в особистому кабінеті та на пошту.
Повідомлення про рішення щодо компенсації надійде протягом 10 днів.
А кошти у разі схвалення заяви надійдуть протягом 5 робочих днів.
18 березня
Позачерговий медогляд: коли роботодавець зобов’язаний його забезпечити?
Що є підставою для позачергового медичного огляду працівників? Роботодавець зобов’язаний забезпечити за свій рахунок позачерговий медичний огляд:
- за заявою працівника, якщо він вважає, що погіршення стану його здоров’я пов’язане з умовами праці;
- за своєю ініціативою, якщо стан здоров’я працівника не дозволяє йому виконувати свої трудові обов’язки.
За час проходження медичного огляду за працівниками зберігаються місце роботи (посада) і середній заробіток.
▶️ Безплатний вебінар: Як інженеру з ОП розібратися в питаннях екології
Пам'ятайте, що суб’єкти господарювання мають обов’язок забезпечити фінансування та організувати:
- проведення попередніх (під час прийняття на роботу) медоглядів працівників;
- проведення періодичних (упродовж їхньої трудової діяльності);
- проведення медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі;
- щорічного обов’язкового медичного огляду осіб, віком до 21 року.
Роботодавець має право притягнути до дисциплінарної відповідальності працівника, який ухиляється від проходження обов’язкового медичного огляду та відсторонити його від роботи без збереження заробітної плати.
Джерело: Держпраці
18 березня
Чи мають право на щорічну додаткову відпустку працівники АЗС
Право на пільги й компенсації мають право працівники:
- за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці;
- за особливий характер праці.
Пільги й компенсації для оператора заправної станції
Робота на автозаправній станції (АЗС) пов’язана з низкою шкідливих факторів, що можуть спричинити професійні захворювання.
Основні ризики:
- контакт із токсичними речовинами;
- робота в несприятливих метеорологічних умовах;
- фізичні навантаження.
Основні професійні захворювання працівників АЗС:
- хвороби органів дихання;
- дерматологічні захворювання;
- порушення опорно-рухового апарату тощо.
Оператор автозаправних станцій має право на додаткову відпустку. Це передбачає позиція 116 розділу ХХХІІІ Списку виробництв, робіт, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затвердженого постановою КМУ від 17.11.1997 № 1290.
Нагадаємо, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний за свої кошти організувати:
- попередній і періодичні медичні огляди працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі;
- щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.
Підстави — стаття 169 КЗпП і стаття 17 Закону про охорону праці.
17 березня
Чи справді буде підвищення податків для ФОПів: роз'яснення
Анонімні Телеграм канали поширили інформацію та клікбейтні заголовки, що Мінфін вже планує підвищення податків для ФОП. Така інформація не відповідає дійсності та має маніпулятивний характер.
Законодавчі зміни щодо елементів спрощеної системи оподаткування почнуть опрацьовуватися тільки після того, як буде виконано передумови для такої реформи, – не раніше року наступного за тим, в якому будуть вважатися виконаними заходи щодо безпеки використання даних і доступу до інформації про обсяг та обіг коштів платників податків на їх рахунках у банках.
Цей процес буде відбуватися публічно і потребуватиме обговорень з громадськістю, бізнесом і всіма гілками органів влади, а також із залученням міжнародних партнерів. Тільки після публічних обговорень законодавчі зміни будуть розглядатись та ухвалюватись Верховною Радою України.
Джерело: mof.gov.ua
14 березня
Електронна трудова книжка: що варто знати?
За Законом України від 05.02.2021 №1217-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» з 10 червня 2021 року в Україні офіційно діють електронні трудові книжки.
Електронна трудова книжка ‒ це цифровий аналог паперової трудової книжки. Її впровадили, щоб удосконалити облік трудової діяльності українців, зменшити паперовий документообіг і пов’язані з цим ризики втрати чи пошкодження документів.
В електронну трудову книжку вносяться відцифровані будь-які документи, що підтверджують страховий стаж. Перш за все, для цього необхідно мати скановані кольорові копії всіх сторінок трудової книжки у хронологічному порядку та інших документів, що підтверджують стаж, а саме:
-
документи про здобуття освіти на денній формі навчання;
-
свідоцтво про народження дитини (для жінок);
-
військовий документ.
У разі втрати трудової: довідки, виписки з наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відскановану трудову книжку або інші документи, що посвідчують страховий стаж, можна подати через персональний кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду.
Скан-копії повинні відповідати таким вимогам:
- скан-копія повинна бути кольорова;
- необхідно робити скан-копії всіх заповнених сторінок трудової книжки у хронологічному порядку;
- скан-копії мають бути чіткі та відображати всі реквізити документа (назва документа, серійний номер, дата видачі, печатки, підписи, ПІБ власника) та безпосередньо самі записи (рекомендована роздільна здатність при скануванні ‒ 300 dpi);
- формат зображення має бути jpq або pdf;
- розмір кожного файлу не має перевищувати 1Мб.
Електронні трудові книжки доступні в кабінеті на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Щоб зайти до кабінету, необхідно авторизуватися одним із способів:
- за кваліфікованим електронним підписом (КЕП), який можна отримати в Державній податковій службі, акредитованому центрі сертифікації ключів, а також у деяких банках: ПриватБанк, Укрсиббанк, ПУМБ, Альфа-Банк, Кредіт Агріколь Банк тощо;
- за логіном і паролем – для цього необхідно зареєструватися на порталі за допомогою коду, отриманого в територіальних органах ПФУ за наявності паспорта, реєстраційного номера облікової картки платника податків (РНОКПП) та відповідної заяви;
- через сервіс ID.GOV.UA, який передбачає ідентифікацію за Mobile ID або Bank ID;
- за допомогою Дія. Підпис.
Скановані копії паперових трудових книжок можуть подаватися як роботодавцем, так і самим працівником.
Джерело: ПФУ
14 березня
Навчання, інструкції та інструктажі з охорони праці для водіїв: роз'яснення
Перед початком роботи та протягом трудової діяльності водії транспортних засобів проходять щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці відповідно до Закону України “Про охорону праці” від 14.10.1992 №2694-ХІ, пункту 4.1 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15,
На підставі статті 48 Закону України “Про дорожній рух” від 30.06.1993 №3353-ХІІ та статті 34 Закону України “Про автомобільний транспорт” від 05.04.2001 №2344-III водії транспортних засобів повинні періодично проходити навчання методам надання домедичної допомоги потерпілим від ДТП.
▶️ Безплатний вебінар: Як інженеру з ОП розібратися в питаннях екології
Проведення інструктажів з питань охорони праці та безпеки руху для водіїв організовується відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Порядку проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 №975.
На підприємствах з водіями проводять такі види інструктажів
- вступний інструктаж з питань охорони праці - із занесенням результатів до Журналу реєстрації вступного інструктажу з питань охороні праці;
- первинний, повторний, позаплановий та цільовий з питань охорони праці – безпосереднім керівником робіт за інструкціями з охорони праці.
Водіїв допускають до робіт, не пов’язаних з керуванням автомобілем, після проведення інструктажу за відповідною інструкцією з охорони праці:
- з технічного обслуговування та ремонту автомобіля – за інструкцією з охорони праці для слюсаря з ремонту автомобілів;
- з обслуговування акумуляторів – за інструкцією з охорони праці для акумуляторника;
- з використанням ручного електроінструменту – за інструкцією з охорони праці під час робіт з ручним електрифікованим інструментом;
- шиномонтажних робіт – за інструкцією з охорони праці під час виконання шиномонтажних робіт;
- вантажно-розвантажувальних робіт вручну – за інструкцією з охорони праці під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт вручну.
Інструктажі для водіїв колісних транспортних засобів
- вступний – спеціалістом служби безпеки дорожнього руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби;
- первинний – безпосереднім керівником водія (перед початком роботи);
- передрейсовий (цільовий) – керівником підприємства, його заступниками, спеціалістами служби безпеки дорожнього руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби або іншими кваліфікованими спеціалістами (щоразу перед виїздом на лінію (маршрут));
- періодичний (повторний) – безпосереднім керівником водія, за необхідності – спеціалістами служби безпеки руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби;
- позаплановий (спеціальний) – у кабінеті безпеки дорожнього руху, диспетчерських на підприємствах, по гучномовцю під час виїзду водіїв за межі підприємства, через мобільні телефони.
Результати інструктажів заносять до Журналу реєстрації інструктажів з безпеки руху.
Розробка інструкцій з охорони праці проводиться відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.1998 №9.
Джерело: ПФУ
14 березня
Чи справді переміщення в інший структурний підрозділ це переведення
Переміщення працівника не вважається переведенням на іншу роботу і не потребує його згоди, якщо воно відбувається в межах того ж підприємства, установи чи організації, а саме:
- на інше робоче місце;
- в інший структурний підрозділ у тій же місцевості;
- з дорученням роботи на іншому механізмі або агрегаті;
- у межах спеціальності, кваліфікації чи посади, визначеної трудовим договором.
Але, слід зауважити, що власник або уповноважений ним орган не має права переміщати працівника на роботу, протипоказану йому за станом здоров’я (ст. 32 КЗпП України).
13 березня
Порушення вимог пожежної безпеки: адміністративна й кримінальна відповідальність
Щороку навесні та восени починається сезон спалювання сухої трави та листя. Це не лише завдає шкоди природі, але й заборонено законом.
Хто відповідає за пожежну безпеку на підприємстві
Спалювання сухостою має деструктивні наслідки для довкілля:
- забруднення повітря;
- знищення мікрофлори ґрунту та біорізноманіття;
- втрата родючості ґрунтового покриву;
- зростає ризик пожеж.
За порушення вимог пожежної безпеки Кодекс України про адміністративні правоворушення (КпАП) передбачає штрафи:
Порушення |
Розмір штрафу |
Порушення вимог пожежної безпеки в лісах |
|
Знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем, а також порушення вимог пожежної безпеки в лісах, що призвело до виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі |
|
Випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дотримання порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища (ст. 77-1 КпАП)
|
|
Вищевказані дії, вчинені в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду |
|
Закон забороняє спалювати опале листя через ризик масштабного загоряння, що може створити загрозу життю та здоров’ю людей, забруднення атмосферного повітря та зниження родючості ґрунтів.
Окрім адміністративної, українське законодавство передбачає й кримінальну відповідальність за випалювання рослинного світу.
За знищення або пошкодження лісових масивів, зелених насаджень навколо населених пунктів, вздовж залізниць, а також стерні, сухих дикоростучих трав, рослинності або її залишків на землях сільськогосподарського призначення вогнем чи іншим загальнонебезпечним способом стаття 245 Кримінального кодексу передбачає:
— штраф від 5400 до 9000 НМДГ (від 91 800 до 153 000 грн)
або
— обмеження волі на строк від 2 до 5 років;
або
— позбавлення волі на той самий строк.
Ті самі дії, якщо вони спричинили загибель людей, масову загибель тварин або інші тяжкі наслідки караються позбавленням волі на строк від 5 до 10 років.
Джерело: Урядовий портал
12 березня
Як обміняти паперове посвідчення водія на ID-картку
Якщо у вас паперовий або виданий до 2013 року документ, який не відображається в електронних сервісах, обміняйте його на більш зручне посвідчення у вигляді ID-картки, що забезпечує більший рівень захисту.
Як власникам ТЗ простіше зняти його з обліку, перереєструвати та отримати посвідчення водія
Як обміняти
1. Зробіть попередній запис через сайт Головного сервісного центру МВС або через термінал самообслуговування в сервісному центрі МВС.
2. Завітайте до будь-якого територіального сервісного центру МВС, незалежно від місця реєстрації.
Які документи потрібні
- паспорт із відміткою про реєстрацію місця проживання або ID-картка й витяг про місця проживання;
- копія реєстраційного номера платника податків (ІПН);
- наявне посвідчення водія, що підлягає обміну;
- медична довідка — не обов’язкова на час воєнного стану.
Як проходить обмін
Адміністратор зробить фото для посвідчення водія, і ви отримаєте нове посвідчення на ID-картці в день звернення.
Орієнтовна вартість обміну — 608 грн (без урахування банківської комісії).
Новий документ відображатиметься в Дії та Кабінеті водія.
Джерело: Урядовий портал
11 березня
У «Дії» запустили дозвіл на зброю
Мінцифри запустило дозвіл на зброю в застосунку «Дія». Сервіс доступний громадянам України, які досягли 18-річного віку, мають зареєстровану зброю, яку внесено в Єдиний реєстр зброї, і підтверджений податковий номер.
Зустрічаємо весну подарунками: акція на передплату та навчання для спеціалістів з охорони праці
Раніше власникам зброї потрібно було носити із собою паперовий дозвіл або мати електронний витяг. Відтепер цей документ та інформація про зброю відображатимуться у застосунку. Окрім цього, у «Дії» можна замовити витяг з Єдиного реєстру зброї без використання інших сервісів.
Якщо термін дозволу закінчується, «Дія» попередить про це сповіщенням, щоб власник вчасно його продовжив.
Як додати дозвіл
- оновіть застосунок до останньої версії;
- відкрийте вкладку з документами та прогорніть їх до кінця;
- натисніть «Додати документ» і виберіть «Дозволи на зброю».
Джерело: Урядовий портал
11 березня
Як захищатимуть персональні дані осіб, що проходять оцінювання повсякденного функціонування
Із 10 березня 2025 року набув чинності Порядок обробки та захисту персональних даних в електронній системі щодо оцінювання повсякденного функціонування особи, затверджений наказом МОЗ від 15.01.2025 № 99 (далі — Порядок).
Персональні дані — будь-які відомості чи сукупність відомостей про особу, за якими вона ідентифікується чи може бути конкретно ідентифікованою. Володільцем персональних даних є МОЗ.
Які документи потрібні працівнику, що пройшов ОПФО
Порядок встановлює загальні вимоги до організаційних і технічних заходів обробки та захисту персональних даних:
- у електронній формі за допомогою технічних і програмних засобів під час їх обробки в електронній системі щодо оцінювання повсякденного функціонування особи (ОПФО);
- та/або в паперовій формі, якщо відсутня технічна можливість використовувати електронну систему.
Мета обробки персональних даних:
- проведення ОПФО;
- адміністративне оскарження рішень експертних команд з ОПФО або рішень медико-соціальних експертних комісій (МСЕК);
- перевірки обґрунтованості рішень експертних команд, рішень МСЕК;
- функціонування електронної системи.
Обробка персональних даних у електронній системі стосується таких категорій суб’єктів:
- осіб, які направлені на проведення ОПФО та/або проходять оцінювання, їх довірених осіб;
- осіб (уповноважених представників), які оскаржують рішення експертних команд чи МСЕК, а також осіб, залучених до розгляду скарг;
- осіб, щодо яких здійснюється перевірка обґрунтованості рішень експертних команд або МСЕК;
- користувачів електронної системи;
- працівників адміністратора електронної системи, які обробляють персональні двні та/або яким надано доступ до них.
Джерело: МОЗ
11 березня
Агровиробникам компенсують 25% вартості техніки: Мініекономіки розширило перелік
Українські аграрії мають можливість придбати сільськогосподарську техніку, 25% вартості (без ПДВ) якої компенсує держава. Така компенсація — це одна з програм «Зроблено в Україні», яку реалізує Мінекономіки.
Охорона праці під час посівної кампанії
Які саме техніка та обладнання беруть участь у програмі, врегульовує оновлений Перелік вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів, затверджений наказом Мінекономіки від 08.04.2024 № 8677 (далі — Перелік).
Мінекономіки вдруге в цьому році розширило перелік української техніки та обладнання для агропромислового комплексу. Цього разу — ще на 62 нові позиції. Тепер до Переліку входить 11 910 одиниць техніки від 144 українських підприємств, серед яких, зокрема:
- обладнання для кормовиробництва;
- машини для очищення та сортування зерна;
- розпушувачі, культиватори;
- машини для внесення добрив;
- системи для транспортування;
- посівна техніка;
- навантажувальне обладнання;
- системи зрошення.
Для того щоб скористатися програмою:
- Виберіть техніку чи обладнання з Переліку на сайті Мінекономіки.
- Придбайте необхідне у визначеного постачальника.
- Подайте заявку до уповноваженого банку та отримайте компенсацію.
Виробники, які бажають включити свою продукцію до переліку, можуть подати заявку на сайті міністерства.
Джерело: Мінекономіки
10 березня
Як залучити представника до оцінювання повсякденного функціонування особи
Людина, яка проходить оцінювання повсякденного функціонування особи (ОПФО) експертною командою, має право запросити представника, якщо їй потрібна підтримка або додаткова консультація. Це може бути лікар, соціальний працівник, адвокат або інший фахівець.
Оцінювання стану людини після ліквідації МСЕК: критерії і форми
Законодавство передбачає два види представників:
- законні представники (ст. 242 Цивільного кодексу, далі — ЦК);
- представники за довіреністю (ст. 244 ЦК).
Правничу допомогу та здійснювати представництво, крім того, має право надавати адвокат. Підстава — Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.
Під час ОПФО залежно від його формату — очне, виїзне або дистанційне — можуть бути присутні:
— лікар, який направив на оцінювання, — без довіреності, лише на підставі заяви людини;
— уповноважений представник, зокрема:
— адвокат;
— законний представник;
— представник за довіреністю;
— залучений лікар;
— фахівець з реабілітації;
— соціальний працівник;
— фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб.
Людина повинна бути присутня на оцінюванні незалежно від наявності представника, крім випадків заочного розгляду.
Особа, яка проходить ОПФО, має подати заяву в довільній формі, а також копію документа, що підтверджує повноваження представника.
Повноваження представників підтверджують:
- батьки малолітньої або неповнолітньої дитини — свідоцтво про народження;
- опікун малолітньої дитини — рішення органу опіки та піклування;
- опікун або піклувальник повнолітньої особи, визнаної недієздатною або обмежено дієздатною, — рішення суду про призначення опікуна або піклувальника;
- адвокат — договір про надання правничої допомоги, довіреність, ордер або доручення на безоплатну правничу допомогу;
- інші представники за довіреністю — нотаріально засвідчена довіреність або документ, прирівняний до неї;
- лікар, який направив на оцінювання, — заява людини, яка проходить оцінювання.
Джерело: МОЗ
7 березня
Актуальні теми в березневому номері «Довідника спеціаліста з охорони праці»
Охорона праці — не та сфера, де щодня відбуваються загальні зміни. А от в окремих галузях щомісяця набирають чинності нові державні стандарти, накази, правила. Вони суттєво впливають на роботу підприємств, особливо в питаннях безпеки.
У березневому номері «Довідника спеціаліста з охорони праці» аналізуємо три нормативних акти.
20 лютого 2025 року набрали чинності Правила технічної експлуатації систем газопостачання. Пояснимо, які вимоги до відповідальних осіб і виробничого персоналу, як експлуатувати об’єкти будинкових систем газопостачання, а також як забезпечити безпеку під час робіт на цих об’єктах. Отримаєте перелік необхідних документів і таблицю з періодичністю контролю технічного стану систем газопостачання.
На підприємствах електроенергетики запровадили Положення про введення особливих умов безпечного виконання робіт. Розповімо, у яких випадках уводити такі умови й на який строк, які заходи слід розробити, як контролювати та які документи оформити. Також вам у поміч зразок наказу про введення особливих умов на підприємстві.
Для об’єктів підвищеної небезпеки відбулися зміни щодо розслідування аварій. Розберемо, коли й кого інформувати про аварію, як створити комісію, які документи оформити та яка відповідальність загрожує. Не залишимо вас без зразків документів.
Обов’язкова рубрика кожного номера Довідника — «Запитання — відповідь». Із нею, зокрема, з’ясуєте:
- як діяти, якщо працівник відмовився від медогляду;
- чи отримувати дозвільний документ на експлуатацію орендованого обладнання;
- чи може технічний директор підписувати накази з охорони праці.
Отже, у березневому номері Довідника ви знайдете багато цікавої та корисної інформації, яка стане вам у пригоді.
5 березня
Зростання нещасних випадків: як уникнути інцидентів на підприємстві у 2025 році
У 2024 році в Києві та Київській області було зареєстровано значну кількість нещасних випадків на виробництві. За даними Головного управління Держпраці у Київській області, лише в першому кварталі 2024 року надійшло 192 повідомлення про нещасні випадки, внаслідок яких постраждали 254 особи, з них 63 — зі смертельним наслідком.
Також надійшло 5 повідомлень за формою П-3 про хронічне професійне захворювання.
Чи розслідувати нещасний випадок із дистанційним працівником
Нещасні випадки за видами подій, що їх спричинили
- Падіння потерпілого
- Падіння або обрушення предметів
- Дія рухомих предметів та деталей
- Події суспільного життя
- Дія підвищених температур
- Наїзд транспортних засобів
Найбільше потерпілих осіб у страхових нещасних випадках зареєстровано у таких галузях:
- «Транспорт, поштова діяльність» – 14 осіб (27%);
- «Оптова та роздрібна торгівля» – 13 осіб (25%);
- «Переробна промисловість» – 5 осіб (10%).
Як запобігти нещасним випадкам на виробництві у 2025 році
-
Покращення навчання та інструктажів: Регулярно проводити інструктажі з охорони праці та оновлювати знання працівників щодо безпечних методів роботи.
-
Оцінка та управління ризиками: Впроваджувати системи ідентифікації та аналізу потенційних небезпек на робочих місцях з подальшим розробленням заходів для їх мінімізації.
-
Забезпечення засобами індивідуального захисту: Надати працівникам якісні засоби захисту та контролювати їх використання під час виконання робіт.
-
Технічне обслуговування обладнання: Проводити регулярні перевірки та обслуговування виробничого обладнання для запобігання його несправності.
-
Психологічна підтримка працівників: Створювати сприятливий психологічний клімат на підприємстві, щоб зменшити стресові фактори та підвищити концентрацію працівників.
Роботодавець, який не вчасно поінформував уповноважені державні органи про нещасний випадок на підприємстві, може отримати штраф.
Бережіть себе! Дотримання правил охорони праці – це не лише вимога закону, а й запорука вашої безпеки. Пам’ятайте, що навіть найменша необережність може призвести до серйозних наслідків.
5 березня
Державне пенсійне страхування: як збільшити власні виплати
Добровільна участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування — це простий спосіб здійснювати добровільні страхові внески, щоб збільшити власні пенсійні виплати у майбутньому або щоб адресно підтримати пенсіонерів.
Накопичувальні пенсії 2025: основні зміни та нововведення
Добровільну участь у пенсійному страхуванні можуть брати як застраховані, так і незастраховані особи віком від 16 років. Підстава — Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (далі — Закон № 1058).
Умови участі: 1) наявність інформації про таких осіб в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування; 2) таким особам не призначено пенсію в солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. |
Для того щоб сплачувати страхові внески, потрібно укласти договір із ПФУ через портал Дія або портал електронних послуг ПФУ (ч. 9 ст. 12 Закону № 1058).
Вас зацікавить Пенсія за віком на пільгових умовах
Договір про добровільну сплату страхових внесків можна також укладати на користь третіх осіб, яким виповнилося більше ніж 16 років.
Чотири види добровільної сплати коштів
1. Доплата до мінімального страхового внеску | Якщо сплачена сума страхового внеску була менша за мінімальну, можна здійснити доплату до мінімального страхового внеску, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою за мінімальний страховий внесок. |
2. Добровільна сплата єдиного внеску за поточні періоди | Суми сплачених страхових внесків зараховуються за місяць, у якому надійшли кошти на рахунок Пенсійного фонду України (ПФУ). Цей місяць буде зараховано до страхового стажу та за нього буде враховано заробітну плату — для незастрахованих осіб, а для застрахованих — збільшено зарплату для обчислення пенсії. |
3. Добровільна сплата єдиного внеску за попередні періоди | Особи беруть добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування протягом строку, визначеного в договорі про добровільну участь, але не менше одного року, крім договорів про одноразову сплату. |
4. Благодійні пожертви на виплату пенсій | Будь-яка юридична або фізична особа, громадянин, який проживає в Україні або за кордоном, може сплатити певну суму коштів, яка буде спрямована на пенсійні виплати конкретному пенсіонеру або використана як додатковий фінансовий ресурс ПФУ. |
Особи беруть добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування протягом строку, визначеного в договорі про добровільну участь, але не менше ніж рік. Виняток — договори про одноразову сплату.
4 березня
Зустрічаємо весну подарунками: акція на передплату та навчання для спеціалістів з охорони праці
🌷 Березень – час для нових починань та приємних сюрпризів! Зустрічаємо весну разом, даруючи вам вигідні пропозиції та подарунки. Обираєте 10 місяців та отримуєте ще 2 у подарунок за передплату:
- системи «Експертус Охорона праці»;
- журнала «Довідник спеціаліста з охорони праці».
А також отримайте свою ексклюзивну знижку на програми від редакції Вищої школи охорони праці:
Назва програми |
Знижка, грн |
Професійна сертифікація спеціалістів із охорони праці — 2025 |
1000 |
Ви маєте можливість навчатися у зручний для вас час, завантажувати додані до програми зразки документів, проходити тести та повною мірою використовувати переваги навчання.
Дізнайтеся подробиці про акційні умови передплати та навчання у менеджера за телефоном 0 800 21 23 12.
4 березня
Нормативні зміни в березні
Набирають чинність
01.03.2025
Будівельні матеріали
- ДБН В.2.2-10:2022 Заклади охорони здоров`я. Основні положення. Зміна № 2
- ДБН В.2.3-26:2024 Мости і труби. Проєктування сталевих конструкцій
- ДСТУ 9286:2024 Система проєктної документації для будівництва. Правила виконання проєктної та робочої документації металевих будівельних конструкцій
- ДСТУ 9291:2024 Захист від пожежі. Вогнезахист будівельних конструкцій. Загальні вимоги та методи контролювання під час експлуатування об’єктів вогнезахисту
- ДСТУ 9293:2024 Встановлення терміну експлуатації об’єктів будівництва. Основні вимоги
- ДСТУ 9294:2024 Розрахунок будівель на стійкість до прогресуючого (непропорційного) обвалення
- ДСТУ EN 12390-1:2024 Випробування бетону. Частина 1. Форма, розміри та інші вимоги до зразків і форм (EN 12390-1:2021, IDT)
- ДСТУ EN 12390-2:2024 Випробування бетону. Частина 2. Виготовлення зразків та умови їх тверднення для випробування на міцність (EN 12390-2:2019, IDT)
- ДСТУ EN 12390-3:2024 Випробування бетону. Частина 3. Міцність зразків на стискання (EN 12390-3:2019, IDT)
- ДСТУ EN 12390-4:2024 Випробування бетону. Частина 4. Міцність на стискання. Технічні вимоги до випробувальних машин (EN 12390-4:2019, IDT)
- ДСТУ EN 14844:2019 Вироби залізобетонні збірні. Коробчасті труби (EN 14844:2006+А2:2011, IDT)
- ДСТУ EN 15050:2019 Вироби залізобетонні збірні. Елементи мостів (EN 15050:2007+А1:2012, IDT)
- ДСТУ EN 16005:2024 Дверні блоки з механічним приводом для пішоходів. Безпека у використанні. Вимоги та методи випробування (EN 16005:2023+A1:2024, IDT)
Весняна добірка для інженера з охорони праці
Дорожнє будівництво та інфраструктура
- ДСТУ 4100:2021 Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування. Зміна № 1 (ІПС № 5-2024)
- ДСТУ 9114:2021 Безпека дорожнього руху. Маршрутне орієнтування на автомобільних дорогах. Зміна № 1 (ІПС № 5-2024)
- ДСТУ ISO 6446:2024 Вироби гумові. Опорні частини прогонової будови моста. Технічні вимоги до гум (ISO 6446:1994, IDT)
Машинобудування та спеціальна техніка
- ДСТУ EN 13557:2024 Вантажопідіймальні крани. Пристрої та станції керування (EN 13557:2024, IDT)
- ДСТУ EN 1417:2024 Машини для виробництва пластмас і гуми. Двовалкові млини. Вимоги щодо безпеки (EN 1417:2023, IDT)
- ДСТУ EN 1570-1:2024 Вимоги щодо безпеки підіймальних платформ. Частина 1. Платформи, що обслуговують до двох стаціонарних майданчиків (EN 1570-1:2024, IDT)
- ДСТУ EN 16307-5:2024 Промисловий вантажний транспорт. Вимоги щодо безпеки та перевіряння. Частина 5. Додаткові вимоги щодо транспорту, керованого пішим оператором (EN 16307-5:2023, IDT)
- ДСТУ EN 1915-1:2024 Наземне допоміжне обладнання літальних апаратів. Загальні вимоги. Частина 1. Основні вимоги безпеки (EN 1915-1:2023, IDT)
- ДСТУ EN IEC 62841-4-5:2022 Інструменти ручні електромеханічні, переносні інструменти і машини для газонів та садів. Частина 4-5. Додаткові вимоги до ножиць для трави (EN IEC 62841-4-5:2021/AC:2024-01, IDT; IEC 62841-4-5:2021/COR1:2024, IDT). Поправка № 1:2024
- ДСТУ EN ISO 19085-12:2022 Верстати деревообробні. Безпека. Частина 12. Верстати для шипорізання/профілювання (EN ISO 19085-12:2021/A11:2023, IDT). Зміна № 11:2024
- ДСТУ EN ISO 3691-4:2024 Промисловий вантажний транспорт. Вимоги безпеки та перевіряння. Частина 4. Самохідний транспорт та його системи (EN ISO 3691-4:2023, IDT; ISO 3691-4:2023, IDT)
- ДСТУ EN ISO 25119-1:2024 Сільськогосподарські та лісогосподарські трактори і машини. Частини систем керування, пов’язані з безпекою. Частина 1. Загальні принципи проєктування та розроблення (EN ISO 25119-1:2023, IDT; ISO 25119-1:2018, IDT)
- ДСТУ EN ISO 25119-4:2024 Сільськогосподарські та лісогосподарські трактори і машини. Частини систем керування, пов’язані з безпекою. Частина 4. Виробництво, експлуатація, модифікація та допоміжні процеси (EN ISO 25119-4:2023, IDT: ISO 25119-4:2018, IDT)
- ДСТУ EN ISO 25119-4:2024 Сільськогосподарські та лісогосподарські трактори і машини. Частини систем керування, пов’язані з безпекою. Частина 4. Виробництво, експлуатація, модифікація та допоміжні процеси (EN ISO 25119-4:2023/A1:2023, IDT; ISO 25119-4:2018/Amd 1:2020, IDT). Зміна № 1:2024
- ДСТУ EN ISO 3164:2014 Машини землерийні. Лабораторні випробування захисних пристроїв. Характеристика об’єму обмеження деформації (EN ISO 3164:2013/A1:2024, IDT; ISO 3164:2013/Amd 1:2024, IDT). Зміна № 1:2024
Електротехніка
- ДСТУ EN 50160:2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)
- ДСТУ EN 50626-1:2024 Системи трубопроводів, закладені під землею, для захисту та керування ізольованими електричними кабелями або кабелями зв’язку. Частина 1. Загальні вимоги (EN 50626-1:2023, IDT)
- ДСТУ EN 50626-2:2024 Системи трубопроводів, закладені під землею, для захисту та керування ізольованими електричними кабелями або кабелями зв’язку. Частина 2. Системи трубопроводів із поліетилену (PE), поліпропілену (PP) або непластифікованого полі(вінілхлориду) (PVC-U). Вимоги до трубопроводів із суцільною стінкою, фітинги та системи, що використовують у спеціальних додатках (EN 50626-2:2023, IDT)
- ДСТУ EN 60670-21:2015 Коробки та корпуси електричного приладдя для стаціонарних електричних установок побутової та аналогічної призначеності. Частина 21. Додаткові вимоги до коробок та корпусів із засобами для підвішування (EN 60670-21:2007/A11:2023, IDT). Зміна № 11:2024
- ДСТУ EN 60670-23:2015 Коробки та корпуси електричного приладдя для стаціонарних електричних установок побутової та аналогічної призначеності. Частина 23. Додаткові вимоги до долішніх коробок та корпусів (EN 60670-23:2008/A11:2023, IDT). Зміна № 11:2024
- ДСТУ EN 60670-24:2014 Корпуси та кожухи до електричних аксесуарів для побутових та аналогічних стаціонарних електричних установок. Частина 24. Окремі вимоги до кожухів для пристроїв побутового захисту та іншого електричного обладнання розсіювання потужності (EN 60670-24:2013/A11:2023, IDT). Зміна № 11:2024
- ДСТУ EN IEC 60947-8:2024 Апаратура комутаційна та апаратура керування низьковольтна. Частина 1. Пристрої керування вбудованим тепловим захистом обертових електричних машин (EN IEC 60947-8:2023, IDT; IEC 60947-8:2021, IDT)
- ДСТУ ІЕС 61619:2024 Рідини ізоляційні. Забруднення поліхлорованими біфенілами (PCB). Визначення методом газової хроматографії з використанням капілярної колонки (ІЕС 61619:1997, IDT)
Туризм та пов’язані з ним послуги
- ДСТУ EN 15700:2024 Безпека конвеєрних стрічок для зимових видів спорту чи туристичного використання (EN 15700:2023, IDT)
- ДСТУ ISO 18513:2024 Туристичні послуги. Готелі та інші засоби розміщення туристів. Словник термінів (ISO 18513:2021, IDT)
- ДСТУ ISO 21620:2024 Туризм та пов’язані з ним послуги. Історичні готелі. Обладнання та вимоги до послуг (ISO 21620:2021, IDT)
- ДСТУ ISO 21621:2024 Туризм та пов’язані з ним послуги. Традиційні ресторани. Візуальні аспекти, оздоблення та послуги (ISO 21621:2021, IDT)
- ДСТУ ISO 21902:2024 Туризм та пов’язані з ним послуги. Доступний туризм для всіх. Вимоги та рекомендації (ISO 21902:2021, IDT)
Інші галузі
- ДСТУ EN 1501-4:2024 Сміттєвози. Загальні вимоги та вимоги щодо безпеки. Частина 4. Контролювання рівня шуму для сміттєвозів (EN 1501-4:2023, IDT)
- ДСТУ EN 15194:2024 Велосипеди. Велосипеди з електроприводом. Велосипеди EPAC (EN 15194:2017+A1:2023, IDT)
- ДСТУ IEC 61000-4-7:2024 Електромагнітна сумісність. Частина 4-7. Методики випробування та вимірювання. Загальна настанова щодо вимірювання гармонік та інтергармонік і відповідних вимірювальних приладів, застосовних для систем електропостачання й під’єднаного до них обладнання (IEC 61000-4-7:2009, IDT)
- ДСТУ EN IEC 60335-2-119:2024 Прилади побутові та аналогічні електричні. Безпека. Частина 2-119. Додаткові вимоги до комерційних вакуумних пакувальних приладів (EN IEC 60335-2-119:2024, IDT; IEC 60335-2-119:2021, IDT)
- ДСТУ EN IEC 60335-2-119:2024 Прилади побутові та аналогічні електричні. Безпека. Частина 2-119. Додаткові вимоги до комерційних вакуумних пакувальних приладів (EN IEC 60335-2-119:2024/A11:2024, IDT). Зміна № 11:2024
Законодавчі акти України
- Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, та врегулювання окремих питань, пов'язаних з реалізацією лікарських засобів» від 12.02.2025 № 4239-IX
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю» від 15.01.2025№ 4219-IX
- Постанова КМУ «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2025 році» від 25.02.2025 № 209
- Постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо стабілізації цін на лікарські засоби» від 14.02.2025 № 168
- Наказ «Про затвердження Порядку маркування контрольованих речовин, товарів та обладнання» від 10.06.2024 № 661
03.03.2025
- Постанова «Про затвердження Переліку поточних рахунків із спеціальним режимом використання електропостачальників, оператора системи передачі та оператора ринку» від 27.06.2019 № 1247
- Наказ Міндовкілля «Про внесення змін до Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції» від 14.01.2025 № 52
05.03.2025
- Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових заходів, пов'язаних із забезпеченням внутрішньо переміщених осіб житлом» від 20.11.2024 № 4080-IX
09.03.2025
- Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України та Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів та додаткової інформації» від 24.02.2025 № 115
14.03.2025
- Постанова КМУ «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» від 10.01.2025 № 15
18.03.2025
- Наказ Мінрозвитку «Про затвердження Порядку первинного обліку обсягів утворення, обробки, зберігання та повторного використання осадів стічних вод» від 17.07.2024 № 643
24.03.2025
- Постанова КМУ «Про внесення змін у додатки 3 і 4 до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні» від 17.09.2024 № 1068
25.03.2025
- Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях» від 04.12.2024 № 4112-IX
Втрачають чинність
01.03.2025
- ДБН В.2.3-26:2010 Споруди транспорту. Мости та труби. Сталеві конструкції. Правила проектування
- ДСТУ EN 1417:2008 Машини для перероблення гуми та пластмас. Двовалкові вальці. Вимоги безпеки (EN 1417:1996+А1:2008, IDT)
- ДСТУ IEC 61000-4-7:2012 Електромагнітна сумісність. Частина 4-7. Методики випробування та вимірювання. Загальна настанова щодо вимірювання гармонік та інтергармонік від електропостачальних систем загальної призначеності й допоміжного устатковання (IEC 61000-4-7:2009, IDT)
- ДСТУ Б В.2.6-79:2009 Конструкції будинків і споруд. Шви з`єднувальні місць примикань віконних блоків до конструкцій стін. Загальні технічні умови
03.03.2025
- ДСТУ IEC 60751:2012 Термоперетворювачі опору та чутливі елементи промислові платинові. Загальні технічні вимоги та методи випробування
- ДСТУ IEC 60751:2012 Термоперетворювачі опору та чутливі елементи промислові платинові. Загальні технічні вимоги та методи випробування. Поправка (ІПС № 10–2021)
- ДСТУ EN 60751:2022 Термоперетворювачі опору та чутливі елементи промислові платинові. Загальні технічні вимоги та методи випробування (EN 60751:2008, IDT; IEC 60751:2008, IDT)
Джерело: ЛІГА:ЗАКОН, Будстандарт
