1
Січень 2022року
офіційні роз’яснення

Діють нові норми робочого часу й тривалості відпочинку водіїв

Із 10 грудня 2021 року набрав чинності наказ Мінінфраструктури від 24.06.2021 № 337, який вніс зміни до Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансу від 07.06.2010 № 340 (далі — Положення).

Положення не поширюється на перевезення пасажирів чи/та вантажів, які здійснюють заклади охорони здоров’я незалежно від форми власності.

У Положенні терміни «змінна перерва» та «робоча зміна» вживають у таких значеннях:

Змінна перерва — сумарна тривалість перерв за робочий день (зміну), період, протягом якого водій не керує автомобілем і не виконує іншої роботи та який використовує для відпочинку.

Робоча зміна — період роботи водія відповідно до графіка змінності (зміна), який може бути як безперервним, так і розділеним на частини.

Пункт 1.5 розділу І Положення

Робочий час. До робочого часу водія включається час простоїв не з вини водія. Зокрема, коли водій не зобов’язаний перебувати на робочому місці, але має залишатися на зв’язку, бути готовим відповісти на будь-який виклик, почати чи відновити рух або виконувати іншу роботу.

У разі підсумованого обліку робочого часу водія нормальна тривалість робочого дня (зміни) без урахування часу перерви не може перевищувати 10 год.

Тривалість періоду керування не може перевищувати 56 год на тиждень та 90 год протягом двох тижнів.

Якщо нормальна тривалість робочого дня охоплює тривалі простої, очікування у транспортному засобі (ТЗ) чи на робочому місці або якщо водію необхідно дати змогу доїхати до відповідного місця відпочинку, тривалість робочого дня (зміни) може бути збільшена до 12 год. Умова: час керування протягом дня (зміни) не перевищує 10 год, але не частіше ніж двічі на тиждень, та 9 год в інші дні.

При підсумованому обліку робочого часу водій повинен мати не менше ніж один вихідний день протягом тижня.

Конкретну тривалість часу охорони вантажу та ТЗ, що зараховують водіям у робочий час, встановлює перевізник за погодженням із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником).

Для водіїв автобусів, які здійснюють регулярні пасажирські перевезення, за їхньою згодою можна встановити робочий день із розподілом зміни на дві частини. Умова: тривалість цих частин не перевищує 4 год 30 хв із урахуванням часу, необхідного, щоб повернутися на місце стоянки.

Відпочинок. Тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом будь-якого 24-годинного періоду, рахуючи від початку робочого дня (зміни), має бути не менше ніж 11 послідовних годин.

Якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожен водій повинен мати щоденний відпочинок тривалістю не менше ніж 9 послідовних годин.

Облік робочого часу. Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів із дня її закінчення.

Водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (дод. 3 до Положення) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

У разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не перевозив пасажирів чи/та вантажі, перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності (дод. 4 до Положення).

Водії зберігають бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів із дня її закінчення. Перевізники зберігають бланк підтвердження діяльності протягом 12 місяців.

Перевірка. Органи, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, проводять перевірку встановленого режиму праці та відпочинку водіїв відповідно до законодавства України.

Джерело: ЛІГА:ЗАКОН.